The aim of this study is to investigate perceptions of primary student teachers rsquo; about the concept of ldquo;academician rdquo; through metaphor analysis who are studying at Kocaeli University Primary Teaching Department The data were collected from a teaching class studying 31male 103 female a total of 134 students in the academic year 2010 2011 Kocaeli University Faculty of Education This is a descriptive study since it aims to display existing situation Within this framework the metaphors developed by student teachers were analyzed and commented in five steps: 1 Determining metaphors 2 Classification of metaphors 3 Developing categories 4 Conducting validity and reliability and 5 Transferring quantitative data into SPSS package program The metaphors about academic concepts developed by teacher candidates were analyzed that whether or not change according to different category Result of the study 111 of the students produced 61 current metaphors Produced metaphors are positive 43 negative 18 According to metaphors by reasons are classificationed including source of information critics producer of information guidance and other
Bu araştırmanın amacı, Kocaeli Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği okuyan öğrencilerin “akademisyen”
kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesidir. Araştırmanın verileri 2010-2011 eğitim-
öğretim yılında Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliğinde öğrenim gören 31 erkek 103 kız
toplam 134 öğrenciden toplanmıştır. Araştırma, var olan durumu olduğu gibi ortaya koymayı amaçladığından
betimsel nitelik taşımaktadır. Bu kapsamda, öğretmen adaylarının geliştirdikleri metaforların analiz edilmesi
ve yorumlanması süreci; (1) metaforların belirlenmesi (2) metaforların sınıflandırılması (3) kategori
geliştirme (4) geçerlik ve güvenirliği sağlama ve (5) nicel veri analizi için verileri SPSS paket programına
aktarma olmak üzere beş aşamada gerçekleştirilmiştir. Öğretmen adaylarının akademisyen kavramına ilişkin
geliştirdikleri metaforların çeşitli kategorilere göre farklılık gösterip göstermediği analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda öğrencilerin 111’i geçerli 61 metafor üretmiştir. Üretilen metaforların 43’ü olumlu,
18’i olumsuzdur. Metaforlar gerekçelendirilmelerine göre bilgi kaynağı, eleştirmen, bilgi üreticisi,
araştırmacı, rehber ve diğer olmak üzere altı kategoriye ayrılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 14 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.