ABSTRACT: The purpose of this study is to reveal the reasons of success and failure of music classes of primary school grade 1 and 2 students and to show the differences by the personal characteristics based on students rsquo; answers The study was carried out with the participation of total 412 students at primary schools in Antalya The scale of attribution towards music was developed by the researcher to be used for the study It was seen that the scale comprised of 5 factors These factors are as follows: attitude music learning environment non class musical environment block flute and talent It was understood by the conclusions of the study that students attributed the failure and achievement of music to music learning environment most considering the relations between sub aspects of the scale and personal variables of the students it was seen that scores of girls were significantly higher than the boys other than the sub aspect ldquo;non class musical environment rdquo; of the scale Assessing the attribution levels of the students by grades it is seen that students attending to lower grades grade 5 achieved higher scores for sub aspects of the scale
ÖZET: Bu araştırmanın amacı ilköğretim 1 ve 2 kademe düzeyindeki öğrencilerin müzik derslerine yönelik başarı ve başarısızlıklarını hangi nedenlere yüklediklerini belirlemek ve bu nedenlerin onların kişisel özelliklerine göre farklılıklarını ortaya çıkartmaktır Araştırma Antalya ilindeki ilköğretim okullarında toplam 412 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir Araştırmada kullanılmak üzere Müzik Dersi Yükleme Ölçeği araştırmacı tarafından geliştirilmiştir Geliştirilen ölçeğin 5 faktörden oluştuğu görülmüştür Bu faktörler sırasıyla şöyledir: Tutum müzik dersi öğrenme ortamı ders dışı müziksel ortam blok flüt ve yetenek Araştırma sonuçlarından öğrencilerin müzik dersine yönelik başarı ve başarısızlıklarını en çok müzik dersi öğrenme ortamına yükledikleri nbsp; ölçeğin alt boyutları ile öğrencilerin kişisel değişkenleri arasındaki ilişkiler incelendiğinde kız öğrencilerin ölçeğin ldquo;ders dışı müziksel ortam rdquo; alt boyutu haricinde diğer boyutlarından aldıkları puanların erkek öğrencilere göre anlamlı derecede yüksek olduğu anlaşılmıştır Ayrıca Öğrencilerin yükleme düzeyleri sınıflarına göre incelendiğinde alt sınıflarda 5 sınıfta okuyan öğrencilerin ölçeğin alt boyutlarından daha yüksek puanlar aldıkları görülmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 14 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.