In this study empathetic tendencies and communication skills of city education supervisors are determined and the relation between communication skills and empathetic tendencies is described It is a descriptive study based on relational screening model The study group of this study is 306 participants chosen through convenience sampling among 1045 city education supervisors working in 13 cities In the analysis of data ANOVA and t test are used There is not a meaningful difference in city education supervisors rsquo; gender branch and seniority variables According to the variable ldquo;Are you pleased with your work? rdquo; there is a meaningful difference in support of the ones giving the answer ldquo;Yes rdquo; Communication skills of city education supervisors predict their empathetic tendencies When points of communication skills and empathetic tendencies are evaluated together it can be said that supervisors rsquo; perceptions of empathetic tendencies are lower Workshop and seminars increasing city education supervisors rsquo; both communication skills and empathetic tendencies will affect their behaviors positively
Bu çalışmada il eğitim denetmenlerinin nbsp;iletişim becerileri ve empatik eğilim düzeyleri ve iletişim becerileri ile empatik eğilimler arasındaki ilişki betimlenmiştir Araştırmanın modeli ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir çalışmadır Araştırmanın çalışma grubunu 13 ilde çalışan 1045 il eğitim denetmeni arasından kolay örnekleme yoluyla belirlenen 306 katılımcı oluşturmaktadır Araştırma verilerinin çözümlenmesinde t testi ve ANOVA kullanılmıştır Araştırmada İl eğitim denetmenlerinin cinsiyet branş ve kıdem değişkenlerine göre nbsp; anlamlı bir farklılık görülmemiştir İşinizden memnun musunuz? nbsp; değişkenine göre il eğitim denetmenlerinden nbsp; ldquo;Evet rdquo; cevabı verenlerin lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir İl eğitim denetmenlerinin iletişim becerileri empatik eğilimlerini yordamaktadır İletişim beceri puanları ile empatik eğilim puanları birlikte değerlendirildiğinde denetmenlerin nbsp; empatik eğilim algılarının daha düşük olduğu söylenebilir İl eğitim denetmelerinin hem iletişim becerilerinin niteliği hem de empatik eğilimlerinin niteliğini artırıcı çalıştay ve seminerler il eğitim denetmenlerinin davranışlarını olumlu yönde etkileyecektir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 13 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.