The aim of this research is to investigate the second level of primary school students? attitudes toward Social Studies course and the relation between the attitudes and their academic success The study is conducted in descriptive ? survey model The sample of the study includes 542 students from 13 schools selected from lower middle and upper socioeconomic environment in the city center of Şanlıurfa The results indicate that students? attitudes toward Social Studies course are at ?strongly agree? level There is not a significant difference between students? attitudes according to socioeconomic environment of the school their genders their father?s educational background gender of Social Studies Teacher who conducts lessons and the materials used in the Social Studies course On the other hand there is a significant difference according to their class levels mothers? educational background monthly family income and having an additional supportive training for Social Studies course outside the school Finally the study showed that there is a low but positive and statistically significant relation between Students? attitudes toward Social Studies course and their academic success
Bu araştırmanın amacı ilköğretim II. kademe öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumları ve
öğrencilerin tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma betimsel-tarama
modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı 1. dönemde, Şanlıurfa
Merkez ilçedeki alt, orta ve üst sosyo-ekonomik çevrede bulunan toplam 13 okulda öğrenim gören toplam 542
öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, ilköğretim II. Kademe öğrencilerinin
Sosyal Bilgiler dersine ilişkin tutumlarının genel olarak orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin
Sosyal Bilgiler dersine ilişkin tutumları, okulun bulunduğu bölgenin sosyo-ekonomik düzeyine, öğrencilerin
cinsiyetine, babanın eğitim düzeyine, Sosyal Bilgiler dersine giren öğretmenin cinsiyetine ve Sosyal Bilgiler
dersinde kullanılan materyal durumuna göre anlamlı farklılık göstermezken, okudukları sınıf ve anne eğitim
düzeyi, ailenin aylık geliri ve okul dışında Sosyal bilgiler Dersiyle ilgili ilave destek alma değişkenlerine göre
anlamlı farklılıklar göstermiştir. Ayrıca öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine ilişkin tutumları ile akademik
başarıları arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 13 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.