The study aims to investigate academic achievement of art teacher candidates on basis of different variables The study employing descriptive characteristics with relational survey design consists of a working group of 97 3rd and 4th year students accepted to the Department as a result of talent exams and enrolled in the Department of Fine Arts in Abant İzzet Baysal University Faculty of Education attending daytime course programs and evening course programs in 2007 2008 educational year SPSS 15 package program was used in data analysis Frequencies and percentage distribution was calculated and tabulated and the relationships between the variables in the study are computed by using Maan Whithney U Test t test was utilized to identify whether there was a difference between two group means Research findings show that there are not any meaningful relationships between academic achievement scores of art teacher candidates and variables such as gender accommodation type of education and their field and non field grade averages Significant differences were found to be existed between non field grade averages with class levels and type of high school the candidates graduated from
Bu araştırma, Resim iş öğretmeni adaylarının akademik başarılarının çeşitli değişkenler üzerinden
incelenmesi temel amacını taşımaktadır. Betimsel bir nitelik taşıyan ve ilişkisel tarama deseninde
gerçekleştirilen çalışmada, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Bölümü Resim -
İş Eğitimi Anabilim Dalına kayıtlı 2007 / 2008 yıllarında özel yetenek sınavları ile giriş yapan, (3.4.sınıf) 1.
ve 2. öğretimdeki eğitimlerine devam eden 97 öğrenci araştırmanın çalışma gurubunu oluşturmaktadır.
Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizinde, SPSS-15 paket programından yararlanılmış, verilerin
frekans ve yüzde dağılımları hesaplanarak tablolaştırılmış, araştırmada ele alınan değişkenler arasındaki
ilişkiler, Maan-Whitney U Testi ile hesaplanmıştır. İki grup ortalamaları arasında fark olup olmadığı ise, ttesti
ile belirlenmiştir. Araştırma sonunda, resim iş öğretmen adaylarının, akademik başarı puanları ile
cinsiyet, barınma, öğrenim türü değişkenleri ile alan ve alan dışı not ortalamaları arasında anlamlı ilişkilerin
bulunmadığı; sınıf düzeyleri ve mezun olunan lise türü değişkenlerinde ise alan dışı ders not ortalamaları
arasında anlamlı ilişkilerin bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 13 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.