The aim of this research is to determine self efficacy perceptions on teaching profession of faculty of science letters theology and fine arts graduates who continue pedagogic formation program The research was in survey model and in the research the 44 itemed Teacher Candidate Self efficacy Scale which was developed by Kahyaoğlu and Yangın 2007 was used The sample for the study was the 164 graduates of faculty of science letters theology and fine arts who attend pedagogic formation program during 2010 2011 academic year in Dicle University The data were analyzed by employing statistical procedures including mean and standard deviation and t test and one way analysis of variance test According to the findings on preposition self efficacy beliefs of teacher candidates who were graduates of science letters theology and fine arts faculties were at the level of ?I?m quite sufficient?
Self-Efficacy Perceptions Regarding Teaching Profession:The Case of Faculty of Science Letters Theology and FineArts Graduates Attending Pedagogic Formation Program
Bu araştırmanın amacı, pedagojik formasyon alan fen, edebiyat, ilahiyat ve güzel sanatlar fakültesi
mezunlarının öğretmenlik mesleğine ilişkin öz-yeterlik algılarını belirlemektir. Tarama modeli niteliğindeki
bu araştırmada Kahyaoğlu ve Yangın (2007) tarafından geliştirilen 44 maddelik Öğretmen Adayı Öz-Yeterlilik
Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2010-2011 Eğitim-Öğretim Yılında Dicle
Üniversitesi bünyesinde açılan pedagojik formasyon programına devam eden 164 fen, edebiyat, ilahiyat ve
güzel sanatlar fakültesi mezunu oluşturmaktadır. Verilerin analizinde, aritmetik ortalama ve standart sapma
gibi istatistiksel değerlerin yanı sıra, t-testi ve tek yönlü varyans analizi testleri kullanılmıştır. Araştırma
bulgularına göre, fen, edebiyat, ilahiyat ve güzel sanatlar fakültesi mezunu öğretmen adaylarının öz-yeterlik
algılarının bütün olarak “Oldukça Yeterliyim” düzeyinde olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 12 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.