Dinlemede yaşanan süreçler dinlenen materyale ve dinlemenin amacına göre farklılık göstermektedir Dinleyicinin ilgi ve ihtiyaçları konunun önemi gibi unsurlar dinlemeyi şekillendirmesi bakımından önemlidir Bu unsurlar dinleme faaliyetini farklılaştırır ve değişik dinleme türlerinin ortaya çıkarır Dinleme türlerine yönelik literarürde pek çok sınıflama olduğu dikkat çekmektedir Literatürdeki bu çeşitlilik İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu 6 7 ve 8 Sınıflar ?na da yansımaktadır Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretim programını dinleme türleri bakımından değerlendirmektir Çalışma sonucunda programda yer alan dinleme türlerine yönelik tasnifin yeterli olmadığı tespit edilmiştir
The processes in the listening process differ in terms of the material and the purpose of listening Such factors as the listener s interests and needs as well as the topic are significant in shaping listening These factors produce variety in listening activities and enable the presence of various listening types It can easily be noticed that there are many classifications of listening types in the literature This variety in listening is reflected in the Primary School Turkish Curriculum and Guide for 6th 7th and 8th grades The aim of this study was to assess the Turkish curriculum in terms of listening types As a result of the study it is determined that classification of types of listening in curriculum is insufficient
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 12 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.