In the contemporary world ?Mathematical Thinking MT ? has great importance for all individuals whatever their field of study is Because there is a one to one relation between MT components and desired characteristics of a person in every field of life The aim of this study is to determine the prospective mathematics teachers? views about MT and to compare views according to their grade levels A qualitative survey design was conducted with 134 3 4 5 grade levels prospective teachers attending the Department of Secondary Mathematics Teacher Education during the academic year 2009 2010 Five open ended questions were used for data collection and the organized data were analyzed with content analysis The obtained findings showed that prospective mathematics teachers could revealed MT?s complex structure in their views and related problem solving and MT But they usually defined problem solving as doing routine operations and reaching a solution Comparisons made between the grade levels revealed that the fourth graders have more positive views concerning MT?s definition and the relationship between MT and problem solving The findings also showed that the views of prospective teachers in the fifth grade are closer to what is expected in their views about problem solving stages and the definition of reasoning Another important finding was that the prospective teachers avoid making comment as they are about to finish university
Günümüz dünyasında, çalışma alanı ne olursa olsun, her birey için “Matematiksel Düşünme (MD)” büyük
önem taşır. Çünkü MD bileşenleri ile yaşamın her alanındaki aranan insan nitelikleri arasında birebir bir ilişki
söz konusudur.Bu çalışmada amaç matematik öğretmen adaylarının MD ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi ve
farklı sınıf düzeylerindeki öğretmen adaylarının görüşlerinin karşılaştırılmasıdır. Tarama modelinde nitel bir
araştırma olan çalışmaya 2009–2010 öğretim yılında Ortaöğretim Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı 3-
4-5. sınıflarında öğrenim gören 134 öğretmen adayı katılmıştır. Verileri toplamada beş açık uçlu soru
kullanılmıştır. Derlenen veriler içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Elde edilen genel bulgular,
matematik öğretmen adaylarının görüşlerinde MD’nin çok boyutlu yapısını genel hatlarıyla ortaya
koyabildiklerini, problem çözme ile MD ilişkisini kurabildiklerini göstermektedir. Ancak öğretmen adayları,
çoğunlukla, problem çözmeyi, sıradan işlemler yaparak bir sonuca ulaşma olarak belirtmektedirler. Sınıflar
arası karşılaştırma, MD’nin tanımına ve problem çözme ile ilişkisine yönelik görüşlerde dördüncü sınıftaki
adayların diğer sınıflara kıyasla daha olumlu, problem çözme basamaklarına ve muhakeme etme tanımına
ilişkin görüşlerde ise beşinci sınıftaki adayların beklenene daha yakın görüşlere sahip olduğunu göstermiştir.
Önemli bir başka bulgu da mezun olmaya yaklaştıkça öğretmen adaylarının yorum yapmaktan kaçınması
olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 12 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.