The aim of this study is to determine the relationship between the leadership styles of the school administrators and the organizational justice perceptions of teachers The style of leadership of school administrators has a significant effect on the gaining process of organizational justice for teachers The study group of this research model was formed with 200 volunteer primary school teachers who work in Samsun city center ?Organizational Justice Scale? Taşdan Yılmaz 2008 and ?The Leadership Style Questionnaire? Oğuz 2008 were used as the data collecting instruments in the study For the data analysis descriptive statistics independent samples t test Kruskal Wallis test Mann Whitney u test and correlation analysis were used According to the findings obtained from the study the participants had positive perceptions about organizational justice at elementary schools Their perceptions on organizational justice differ according to branch and educational background whereas they did not across gender seniority There was a significant positive relationship between the organizational justice perceptions of teachers and transactional and transformational leadership styles of school administrators
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile
yöneticilerin liderlik stilleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada, katılımcıların görüşlerinin cinsiyet,
eğitim durumu ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğine bakılmıştır. Tarama
modelindeki araştırmanın çalışma grubu Samsun il merkezinde görev yapan ve araştırmaya katılmaya
gönüllü olan 200 ilköğretim okulu öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri “Örgütsel Adalet
Ölçeği” ile “Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel
istatistikler, bağımsız gruplar için t testi, Kruskal Wallis Mann Whitney U testi ile korelasyon analizi
kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, katılımcıların okullarında örgütsel adalet algıları ile ilgili olarak
olumlu görüşlere sahip oldukları görülmüştür. Katılımcıların algıları cinsiyet ve eğitim durumu
değişkenlerine göre değişirken, kıdeme göre değişmemektedir. Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile
yöneticilerin sahip oldukları dönüşümcü ve sürdürümcü liderlik stilleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki
vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 12 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.