The purpose of this study was to examine the variables that predict the appointment status of candidate teachers as a result of the Public Personnel Selection Test PPST In this study an answer was searched for the question ?Do certain demographic variables PPST standard scores University Student Selection Test scores students? achievement results in professional courses and grade point average GPA of students have any effect on the appointment status of teacher candidates?? Since the dependent variable of this study was categorical appointed not appointed logistics regression technique was used In the regression model some variables such as divisions of teacher candidates and GPA were found to be important predictors The classification success level of variables included in the equation was found to be 72 Based on these findings it is concluded that some of the variables taken into consideration in this study have an important effect on the appointment status of teacher candidates
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) sonrası atanma
durumlarını yordayan değişkenleri saptamaktır. Bu araştırmada, “Bazı demografik değişkenler, atamada
kullanılan KPSS standart puanı, Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) puanları, öğrencilerin meslek derslerindeki
başarı puanları ve genel akademik ortalamaları öğrencilerin öğretmenliğe atamaları üzerinde etkili midir?”
sorusuna yanıt aranmıştır. Araştırmada bağımlı değişken kategorik olduğundan lojistik regresyon tekniğinden
yararlanılmıştır. Kurulan regresyon modelinde özellikle ana bilim dalı ve genel ortalama değişkenlerinin
önemli yordayıcılar olduğu görülmüştür. Denkleme giren değişkenlerin atanan ve atanamayan öğrencileri
doğru sınıflama düzeyi ise % 72 bulunmuştur. Bu bulgulara dayanarak öğrencilerin KPSS sonucunda atanma
durumlarına, ele alınan değişkenlerden bir kısmının önemli etkisi olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 10 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.