The aim of this study is to determine importance of the force and motion course in new MEB curriculum and to learn the opinions of the middle school students about force and motion This research has a quantitative design which is not experimental The sample of this research is totally 125 secondary school pupils in Çankırı Open ended questions are asked to pupils for learning their ideas about force and motion The independent variable is class level The pupils? views about force and motion were compared considering class level According to statistical analysis results show that the pupils? views about force and motion depend on class level It is estimated that the origin of these difference might be the curriculum because this subject is learned at different class levels In this research it is determined that the pupils have some misconceptions about some subjects such as relationship between force and motion gravitation friction and balanced force The students? responses are discussed and suggestions are provided
Bu çalışmanın amacı, hareket ve kuvvet konularının yeni MEB fen ve teknoloji dersi
programındaki önemini tespit etmek ve ilköğretim öğrencilerinin hareket ve kuvvet
konularına yönelik sahip oldukları kavram yanılgılarını hem literatürden hem de bu
araştırmadan elde edilen sonuçlarla karşılaştırarak bir değerlendirme yapmaktır.
Araştırma, deneysel olmayan nicel araştırma tasarımına sahiptir. Araştırma yapılış
yöntemine göre tarama modelindedir. Çalışmanın örneklemini, Çankırı ili merkezindeki 3
farklı ilköğretim okulunda öğrenim gören toplam 125 ilköğretim öğrencisi
oluşturmaktadır. İlköğretim öğrencilerinin hareket ve kuvvet hakkındaki bilgilerini
öğrenmek amacıyla öğrencilere açık uçlu bir soru yöneltilmiştir. Öğrencilerin soruya
verdikleri doğru cevapların sayısı sınıf seviyelerine göre farklılık göstermektedir. Bu
farklılık programda hareket ve kuvvet konusunun farklı kısımlarının farklı sınıflarda
öğretilmesinden kaynaklandığı tahmin edilmektedir. Bu çalışmanın sonuçları,
öğrencilerin hareket ve kuvvet arasındaki ilişki, sürtünme kuvveti, yerçekimi ve
dengelenmiş kuvvetler gibi bazı konularda kavram yanılgılarına sahip olduğunu
göstermektedir. Öğrencilerin sahip oldukları bu kavram yanılgıları literatürden ve bu
çalışmanın sonuçlarından yararlanılarak tartışılarak öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 9 Issue: 16 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.