This study aims to determine some characteristics of the parents whose children are repeating the 1st grade of the high school the educational status of the parents the number of siblings the child s rank in the order of birth and their opinions about repeating the 1st grade and their teachers? opinions about these children and the concept of repetition Data were collected from 466 students and 127 teachers For the analysis Chi Square method was used The findings of the research suggest that the mothers of most of the students repeating class are either illiterate or primary school graduates at the most that as the level of education increases the number of the mothers educated at these levels decreases gradually that the number of the illiterate fathers is lower than that of illiterate mothers and that the secondary or high school graduate fathers constitute the majority According to the findings of the study the majority of the students repeating class state that repetition is beneficial for them while most of their teachers do not believe in its benefit
Bu araştırmanın amacı lise l. sınıfta sınıf tekrar etmekte olan öğrencilerin anne
babalarının eğitim düzeyi, kaç kardeş oldukları, kaçıncı çocuk oldukları gibi
bazı demografik özellikleri ile bu çocukların ve öğretmenlerinin sınıf tekrar
etme hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır. Anketler 466 öğrenci ile 127
öğretmene uygulanmış ve verilerin analizinde Chi-Square (Kay-Kare) tekniği
kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara bakıldığında, sınıf tekrar eden öğrencilerin
büyük çoğunluğunun annesinin ya okuryazar olmadığı ya da en fazla ilkokul
mezunu olduğu, eğitim düzeyi yükseldikçe bu basamaklardaki annelerin
sayısının giderek azaldığı; okuryazar olmayan babaların sayısının okuryazar
olmayan annelerin oranına göre daha az olduğu, ortaokul ve lise mezunu
babaların çoğunluğu oluşturduğu görülmektedir. Araştırma bulgularına göre,
sınıf tekrar eden öğrencilerin çoğunluğu sınıf tekrar etmelerinin kendileri için
yararlı olduğunu ifade ederken, bu öğrencilerin derslerine girmekte olan
öğretmenlerin çoğu sınıf tekrarının yararına inanmadıklarını belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 8 Issue: 13 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.