University students can live some problems during durng the course of their development Some of them include sensitivity interpersonal relations friendship with the opposite sex The purpose of this descriptive research was to determine the problem areas of the students attending İzmir Atatürk Vocational School of Health at Ege University The sample of the research consisted of 279 students at the departments of public health official nursing and midwifery excluding the prep classes in 2005 2006 academic year The mediums used to collect data included a questionnaire form about the socio demographic characteristics of the students and the Problem Survey Inventory PSI Vocational School Version developed by Kılıç 1987 and tested for reliability and validity for our country According to the findings students? average total score from PSI is 78 75±27 5 and their average perceived problem score is 46 70±22 3 These findings show that the students experience problems at moderate level An analisis of the students? average scores from PSI in terms of some variables including the place students live number of siblings economic status of their family degree of participation to socio cultural activities and their perceived problem scores revealed statistical significance p
Üniversite gençliği, kendi gelişimsel süreci içinde birtakım problemler
yaşayabilir. Duygusallık, insan ilişkileri, kız-erkek arkadaşlığı bu problemlerden
birkaçıdır. Yaşanabilecek problemlerden yola çıkılarak yapılan araştırmanın
amacı; Ege Üniversitesi İzmir Atatürk Sağlık Yüksekokulu (E.Ü.İ.A.S.Y.O.)
öğrencilerinin problem alanlarını belirlemektir. Araştırma, 2005-2006 eğitim-
öğretim yılında E.Ü.İ.A.S.Y.O. Ebelik, Hemşirelik ve Sağlık Memurluğu
bölümlerinde okuyan, hazırlık sınıfı dışındaki diğer tüm sınıflarda yer alan
toplam 279 öğrenciye, sosyo-demografik özelliklerini içeren anket formu ve
Kılıç tarafından (1987) geliştirilen, ülkemiz için geçerlilik ve güvenirlilik
çalışmaları yapılmış olan Problem Tarama Envanteri (P.T.E) (Yüksekokul Formu)
uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; E.Ü.İ.A.S.Y.O. öğrencilerinin P.T.E.
genel toplam puan ortalaması: 78.75±27.5, algıladıkları problem puan
ortalaması ise: 46.70±22.3’tir. Bu bulgular, öğrencilerin orta düzeyde problem
yaşadıklarını göstermektedir. P.T.E. genel toplam puan ortalamalarının
öğrencilerin yaşadığı yer, kardeş sayısı, ailenin ekonomik durumu, öğrencinin
sosyo-kültürel faaliyetlere katılma durumu ve öğrencilerin algıladıkları problem
puan grubuna göre dağılımları incelendiğinde; P < 0.05 düzeyinde anlamlılık
saptanmıştır. Bulgular, literatür ışığında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 8 Issue: 13 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.