Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CONTROL OF ADVERTISING IN TURKEY: AN ANALYSIS ON ADVERTISING BOARD DECISION

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 2, 593 - 606, 29.12.2018
https://doi.org/10.21492/inuhfd.483229

Öz

Advertising is used by many
institutions or organizations without any difference in sector. Advertisements
are effective while creating an awareness on a specific brand, providing
information about a product or service, and ensuring that the demand for the
brand is established during the consumer's purchase decision. Advertisements
could be disseminated through using different mediums. Traditional media tools
such as television, newspaper and magazine are frequently preferred by
advertisers. In order to protect the consumer and prevent unfair competition in
advertising, a number of arrangements have been made. The Advertising Board is
one of the leading institutions in this field. Therefore, in this study the
decisions of the Advertising Board in the first 6 months of 2018 is examined.
The reasons of penalties and the types of penalties is investigated in
accordance with the Regulation on Commercial Advertising and Unfair Commercial
Practices of the Ministry of Customs and Trade. As a result of the analysis, it
was determined that 61 television commercials were punished in terms of
accuracy and honesty, basic principles and burden of evidence. The majority of
the penalties were determined as administrative fine and advertising detain
penalty. 

Kaynakça

  • ARENS, William/ WEIGOLD, F. Michael/ ARENS, Christian: Contemporary Advertising, 14. Bası, McGraw Hill International Edition: New York 2013, s. 12.
  • BABACAN, Muazzez: Nedir Bu Reklam?, 3. Baskı, Beta Yayınları: İstanbul, s. 62.
  • ELDEN, Müge/ ULUKÖK, Özkan/ YEYGEL, Sinem: Şimdi Reklamlar…, 5. Bası, İletişim Yayınları, İstanbul 2011, s. 64.
  • ELDEN, Müge/ ULUKÖK, Özkan: “Çocuklara Yönelik Reklamlarda Denetim ve Etik”, Küresel İletişim Dergisi, sayı 2, 2006, s.1.
  • KARPAT AKTUĞLU, Işıl: “Tüketicinin Bilgilendirilmesi Sürecinde Reklam Etigi”, Küresel İletişim Dergisi, sayı 2, 2006, s.7.
  • KOCAMEMİ, Bülent F.: REKLAMLAR VE REKLAM ETİĞİ: Sınırları nerede ve nasıl çizelim?, İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 2002, s. 230.
  • OYMAN, Mine: “Pazarlamada Etiksel Karar Alma,” 4. Ulusal Pazarlama Kongresi Antakya-Hatay (Ankara: Aydoğdu Ofset), 1999, s. 293
  • URAL, Tülin: İşletme ve Pazarlama Etiği, Detay Yayıncılık, Ankara 2003, s. 6-7.
  • UZUN, Ruhdan: İletişim Etiği: Sorunlar ve Sorumluluklar, Dipnot Yayınları: Ankara 2009, s. 255.

TÜRKİYE’DE REKLAMLARIN DENETİMİ: REKLAM KURULU KARARLARI ÜZERİNDEN BİR İNCELEME

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 2, 593 - 606, 29.12.2018
https://doi.org/10.21492/inuhfd.483229

Öz

Reklam sektör farkı olmaksızın, tüm kurum
veya kuruluşlar tarafından kullanılan bir pazarlama iletişimi bileşenidir.
Tüketicilerde belirli bir markaya ilişkin farkındalık sağlanması, ürün veya
hizmete ilişkin bilgilerin verilmesi ve tüketicilerin satın alma kararında
markaya ilişkin talebin oluşturulmasının sağlanmasında reklamların etkili
olduğu düşünülmektedir. Reklamlar birden fazla mecrada yayınlansa da, kitle
iletişim araçları en çok kullanılan mecraların başında gelir. Özellikle
geleneksel medya kapsamında yer alan televizyon, gazete ve dergiler reklam
verenler tarafından sıklıkla tercih edilen medya araçlarıdır. Reklamlar ile
ilgili olarak tüketicilerin korunması ve haksız rekabetin engellenmesi amacıyla
bir takım düzenlemeler yapılmıştır. Özellikle Reklam Kurulu bu konuda etkili
olan kurumların başında gelmektedir. Bu nedenle, bu çalışmada 2018 yılının ilk
6 ayındaki Reklam Kurulu kararları incelenmiş, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı
Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği uyarınca yaptırım
uygulanan televizyon reklamları, yaptırım gerekçeleri ve verilen yaptırımlar
açısından irdelenmiştir. Çalışmada ayrıca
adı geçen yönetmeliğe göre Kurul’un
yaptırım uygulama gerekçeleri ile
reklam etiği arasında nasıl bir bağ olduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Yapılan incelemeler sonucunda toplam 61 televizyon reklamının “doğruluk ve
dürüstlük”, “temel ilkeler” ve “ispat külfeti” maddelerine bağlı olarak idari
para cezası ve/ veya reklamları durdurma kararı aldığı saptanmıştır. 

Kaynakça

  • ARENS, William/ WEIGOLD, F. Michael/ ARENS, Christian: Contemporary Advertising, 14. Bası, McGraw Hill International Edition: New York 2013, s. 12.
  • BABACAN, Muazzez: Nedir Bu Reklam?, 3. Baskı, Beta Yayınları: İstanbul, s. 62.
  • ELDEN, Müge/ ULUKÖK, Özkan/ YEYGEL, Sinem: Şimdi Reklamlar…, 5. Bası, İletişim Yayınları, İstanbul 2011, s. 64.
  • ELDEN, Müge/ ULUKÖK, Özkan: “Çocuklara Yönelik Reklamlarda Denetim ve Etik”, Küresel İletişim Dergisi, sayı 2, 2006, s.1.
  • KARPAT AKTUĞLU, Işıl: “Tüketicinin Bilgilendirilmesi Sürecinde Reklam Etigi”, Küresel İletişim Dergisi, sayı 2, 2006, s.7.
  • KOCAMEMİ, Bülent F.: REKLAMLAR VE REKLAM ETİĞİ: Sınırları nerede ve nasıl çizelim?, İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 2002, s. 230.
  • OYMAN, Mine: “Pazarlamada Etiksel Karar Alma,” 4. Ulusal Pazarlama Kongresi Antakya-Hatay (Ankara: Aydoğdu Ofset), 1999, s. 293
  • URAL, Tülin: İşletme ve Pazarlama Etiği, Detay Yayıncılık, Ankara 2003, s. 6-7.
  • UZUN, Ruhdan: İletişim Etiği: Sorunlar ve Sorumluluklar, Dipnot Yayınları: Ankara 2009, s. 255.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Eşiyok 0000-0001-9486-7067

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2018
Kabul Tarihi 27 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eşiyok, E. (2018). TÜRKİYE’DE REKLAMLARIN DENETİMİ: REKLAM KURULU KARARLARI ÜZERİNDEN BİR İNCELEME. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 9(2), 593-606. https://doi.org/10.21492/inuhfd.483229
AMA Eşiyok E. TÜRKİYE’DE REKLAMLARIN DENETİMİ: REKLAM KURULU KARARLARI ÜZERİNDEN BİR İNCELEME. İnÜHFD. Aralık 2018;9(2):593-606. doi:10.21492/inuhfd.483229
Chicago Eşiyok, Elif. “TÜRKİYE’DE REKLAMLARIN DENETİMİ: REKLAM KURULU KARARLARI ÜZERİNDEN BİR İNCELEME”. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 9, sy. 2 (Aralık 2018): 593-606. https://doi.org/10.21492/inuhfd.483229.
EndNote Eşiyok E (01 Aralık 2018) TÜRKİYE’DE REKLAMLARIN DENETİMİ: REKLAM KURULU KARARLARI ÜZERİNDEN BİR İNCELEME. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 9 2 593–606.
IEEE E. Eşiyok, “TÜRKİYE’DE REKLAMLARIN DENETİMİ: REKLAM KURULU KARARLARI ÜZERİNDEN BİR İNCELEME”, İnÜHFD, c. 9, sy. 2, ss. 593–606, 2018, doi: 10.21492/inuhfd.483229.
ISNAD Eşiyok, Elif. “TÜRKİYE’DE REKLAMLARIN DENETİMİ: REKLAM KURULU KARARLARI ÜZERİNDEN BİR İNCELEME”. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 9/2 (Aralık 2018), 593-606. https://doi.org/10.21492/inuhfd.483229.
JAMA Eşiyok E. TÜRKİYE’DE REKLAMLARIN DENETİMİ: REKLAM KURULU KARARLARI ÜZERİNDEN BİR İNCELEME. İnÜHFD. 2018;9:593–606.
MLA Eşiyok, Elif. “TÜRKİYE’DE REKLAMLARIN DENETİMİ: REKLAM KURULU KARARLARI ÜZERİNDEN BİR İNCELEME”. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 2, 2018, ss. 593-06, doi:10.21492/inuhfd.483229.
Vancouver Eşiyok E. TÜRKİYE’DE REKLAMLARIN DENETİMİ: REKLAM KURULU KARARLARI ÜZERİNDEN BİR İNCELEME. İnÜHFD. 2018;9(2):593-606.

Cited By

Pazarlama Etiği Üzerine Bir Araştırma
Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.54439/gupayad.1534685