Research Article
BibTex RIS Cite

Meslek Lisesi Öğrencilerinin “Uzaktan Eğitim ile Matematik Öğrenme” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları

Year 2022, , 12 - 31, 16.10.2022
https://doi.org/10.29129/inujgse.1088747

Abstract

Amaç: Bu araştırmada, meslek lisesi öğrencilerinin “uzaktan eğitim ile matematik öğrenme” kavramına ilişkin sahip olduğu metaforların ortaya konulması ve bu metaforların cinsiyet, sınıf seviyesi ve seçtikleri alana göre farklılıklarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemi kullanarak Adıyaman ili Besni ilçesinde bulunan iki farklı meslek lisesinde öğrenim gören ve gönüllülük esasına göre belirlenen 249 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen ve uzman görüşü alınan anket formu kullanılmıştır. Ankette öğrencilerden “uzaktan eğitim ile matematik öğrenmek… gibidir. Çünkü…” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrenciler tarafından üretilen metaforlar benzer özellikleri bakımından 8 kategoriye ayrılmıştır. Öğrencilerin en çok ürettiği metaforlar işkence, labirent, oyun metaforları olmuştur. Öğrenciler en çok zorluk/ karmaşıklık kategorisine ait metaforlar üretirken, en az metafor üretilen kategori ise hastalık kategorisidir.
Sonuçlar ve Öneriler: Öğrenciler uzaktan eğitim ile matematik öğrenmeyi çoğunlukla zor ve karmaşık, imkansız, erişilmez olarak algılamaktadır. Uzaktan eğitim ile verilen matematik dersinde öğrencinin başarı hissini tadabileceği seviyelerine uygun etkinliklerden, görsel öğelerden, matematiği günlük hayatla ilişkilendiren örneklerden ve öğrencinin aktif olarak katılabileceği uygulamalardan yararlanılabilir. Öğretmenler, öğrenciler ile zihinlerindeki uzaktan eğitim ile matematik öğrenme ile ilgili imgeleri tartışabilir ve dersin işlenişi bu yönde düzenlenebilir.

References

  • Bahadır, E. ve Özdemir, A. Ş. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. International Journal of Social Science Research, 1(1), 26-40.
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M.(2020). Covıd-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies,15 (4), 2020.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Buerk, D. (1988). Mathematical Metaphors from Advanced Placement Students. Humanistic Mathematics Network Journal, 1(3), 10.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çalışıcı, H. ve Sümen, Ö. Ö. (2019). Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik Algıları: Bir Metafor Çalışması. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 6(3), 108-123.
  • Cassel, D. ve Vincent, D. (2011). Metaphors reveal preservice elementary teachers' views of mathematics and science teaching. School Science and Mathematics, 111(7), 319-324.
  • Civelek, Ş., Meder, M., Tüzen, H. ve Aycan, C. (2003). Matematik öğretiminde karşılaşılan aksaklıklar. İnternet Adresi: http://www. matder. org. tr/Bilim/Moka. Asp.
  • Dağdelen, S. ve Ünal, M. (2017). Matematik öğrenim ve öğretim sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 483-510.
  • Demir, S. ve Kale, M. (2020). Öğretmen Görüşlerine Göre, Covid-19 Küresel Salgını Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(8).
  • Güler, G., Akgün, L., Öçal, M. F., & Doruk, M. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının matematik kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 25-29.
  • Güner, N. (2013). Bir labirentte çıkış aramak mı? Yoksa yeni ufuklara yelken açmak mı? On ikinci sınıf öğrencilerinden matematik öğrenmek ile ilgili metaforlar. Kuram ve uygulamada eğitim bilimleri, 13(3), 1929-1950.
  • Güveli, E., İpek, A., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159., 2(2).
  • Işık.A., Çiltaş, A. ve Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 174-184.
  • Karaca, S. Y. ve Ada, S. (2018). Öğrencilerin matematik dersine ve matematik öğretmenine yönelik algılarının metaforlar yardımıyla belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 789-800.
  • Kaya, Z.(2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem a yayıncılık.
  • Kebap, M. ve Çenberci, S.(2020). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersi ve matematik öğretmeni kavramlarına ilişkin metaforik algılarının farklı değişkenlere göre karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1565-1589.
  • Keskin, M. ve Özer, D.(2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Latterell, C. M. Ve Wilson, J. L. (2017). Metaphors and mathematical identity: Math is like a tornado in Kansas. Journal of Humanistic Mathematics, 7(1), 46-61.
  • Latterell, C.M. ve Wilson, JL (2016). Matematik Uyuyan Bir Ceylanı Avlayan Bir Aslan gibidir: İlkokul Öğretmenlerinin Matematik Metaforları. Avrupa Bilim ve Matematik Eğitimi Dergisi , 4 (3), 283-292.
  • Memnun, D. S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik problemine ilişkin sahip oldukları metaforlar ve bu metaforların sınıf düzeylerine göre değişimi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 351-374.
  • Peker, M. ve Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 157-166.
  • Reeder, S., Utley, J. ve Cassel, D. (2009). Using metaphors as a tool for examining preservice elementary teachers' beliefs about mathematics teaching and learning. School science and mathematics, 109(5), 290-297.
  • Sarıer, H. K. (2020). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Algılarının Metaforlar Yardımı ile Belirlenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 133-147.
  • Schinck, A. G., Neale Jr, H. W., Pugalee, D. K. ve Cifarelli, V. V. (2008). Using metaphors to unpack student beliefs about mathematics. School science and mathematics, 108(7), 326-333.
  • Uygun, T., Gökkurt, B. ve Usta, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin matematik problemine ilişkin algılarının metafor yoluyla analiz edilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 536-556.
  • Valdez, P. N. ve Villorente-Saulo, J. (2014). Math is like... because...: A metaphor analysis of Filipino students’ perceptions of mathematical operations. In Proceedings of the International Conference: DRAL (Vol. 2, pp. 138-144).
  • Yaman, F. ve Yaman, B.(2020) Ortaokul öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin metaforik algıları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 250-265.
  • Yee, S. P. (2012). Students' Metaphors for Mathematical Problem Solving (Doctoral dissertation, Kent State University).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı, tıpkı 10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2022, , 12 - 31, 16.10.2022
https://doi.org/10.29129/inujgse.1088747

Abstract

References

  • Bahadır, E. ve Özdemir, A. Ş. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. International Journal of Social Science Research, 1(1), 26-40.
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M.(2020). Covıd-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies,15 (4), 2020.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Buerk, D. (1988). Mathematical Metaphors from Advanced Placement Students. Humanistic Mathematics Network Journal, 1(3), 10.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çalışıcı, H. ve Sümen, Ö. Ö. (2019). Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik Algıları: Bir Metafor Çalışması. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 6(3), 108-123.
  • Cassel, D. ve Vincent, D. (2011). Metaphors reveal preservice elementary teachers' views of mathematics and science teaching. School Science and Mathematics, 111(7), 319-324.
  • Civelek, Ş., Meder, M., Tüzen, H. ve Aycan, C. (2003). Matematik öğretiminde karşılaşılan aksaklıklar. İnternet Adresi: http://www. matder. org. tr/Bilim/Moka. Asp.
  • Dağdelen, S. ve Ünal, M. (2017). Matematik öğrenim ve öğretim sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 483-510.
  • Demir, S. ve Kale, M. (2020). Öğretmen Görüşlerine Göre, Covid-19 Küresel Salgını Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(8).
  • Güler, G., Akgün, L., Öçal, M. F., & Doruk, M. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının matematik kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 25-29.
  • Güner, N. (2013). Bir labirentte çıkış aramak mı? Yoksa yeni ufuklara yelken açmak mı? On ikinci sınıf öğrencilerinden matematik öğrenmek ile ilgili metaforlar. Kuram ve uygulamada eğitim bilimleri, 13(3), 1929-1950.
  • Güveli, E., İpek, A., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159., 2(2).
  • Işık.A., Çiltaş, A. ve Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 174-184.
  • Karaca, S. Y. ve Ada, S. (2018). Öğrencilerin matematik dersine ve matematik öğretmenine yönelik algılarının metaforlar yardımıyla belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 789-800.
  • Kaya, Z.(2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem a yayıncılık.
  • Kebap, M. ve Çenberci, S.(2020). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersi ve matematik öğretmeni kavramlarına ilişkin metaforik algılarının farklı değişkenlere göre karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1565-1589.
  • Keskin, M. ve Özer, D.(2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Latterell, C. M. Ve Wilson, J. L. (2017). Metaphors and mathematical identity: Math is like a tornado in Kansas. Journal of Humanistic Mathematics, 7(1), 46-61.
  • Latterell, C.M. ve Wilson, JL (2016). Matematik Uyuyan Bir Ceylanı Avlayan Bir Aslan gibidir: İlkokul Öğretmenlerinin Matematik Metaforları. Avrupa Bilim ve Matematik Eğitimi Dergisi , 4 (3), 283-292.
  • Memnun, D. S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik problemine ilişkin sahip oldukları metaforlar ve bu metaforların sınıf düzeylerine göre değişimi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 351-374.
  • Peker, M. ve Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 157-166.
  • Reeder, S., Utley, J. ve Cassel, D. (2009). Using metaphors as a tool for examining preservice elementary teachers' beliefs about mathematics teaching and learning. School science and mathematics, 109(5), 290-297.
  • Sarıer, H. K. (2020). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Algılarının Metaforlar Yardımı ile Belirlenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 133-147.
  • Schinck, A. G., Neale Jr, H. W., Pugalee, D. K. ve Cifarelli, V. V. (2008). Using metaphors to unpack student beliefs about mathematics. School science and mathematics, 108(7), 326-333.
  • Uygun, T., Gökkurt, B. ve Usta, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin matematik problemine ilişkin algılarının metafor yoluyla analiz edilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 536-556.
  • Valdez, P. N. ve Villorente-Saulo, J. (2014). Math is like... because...: A metaphor analysis of Filipino students’ perceptions of mathematical operations. In Proceedings of the International Conference: DRAL (Vol. 2, pp. 138-144).
  • Yaman, F. ve Yaman, B.(2020) Ortaokul öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin metaforik algıları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 250-265.
  • Yee, S. P. (2012). Students' Metaphors for Mathematical Problem Solving (Doctoral dissertation, Kent State University).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı, tıpkı 10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Manuscripts
Authors

Oğuz Gürbüztürk 0000-0002-9950-3139

Sevda Koç Akran 0000-0003-4205-0148

Esra Can 0000-0002-7576-7121

Publication Date October 16, 2022
Submission Date March 16, 2022
Acceptance Date August 4, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Gürbüztürk, O., Koç Akran, S., & Can, E. (2022). Meslek Lisesi Öğrencilerinin “Uzaktan Eğitim ile Matematik Öğrenme” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(18), 12-31. https://doi.org/10.29129/inujgse.1088747