Purpose: This research aims to examine the relationship between career stress, five-factor personality traits, and fear of COVID-19 in university students. In addition, the variables of five-factor personality traits, and fear of COVID-19 were examined as predictors of university students' career stress levels.
Design & Methodology: The research was carried out with the relational survey model, one of the quantitative research methods. The study group of the research consists of 436 university students, of which 352 (80.7%) are female and 84 (19.3%) are male. Pearson correlation analysis and multiple linear regression analysis methods were used in the analysis of the data.
Findings: In the research; While there was a positive and significant relationship between university students' career stress levels and neuroticism (r=.368; p<.01), self-control (r = .127; p<.01), and fear of COVID-19 (r=.293; p <.01), a negative significant relationship was found with extraversion (r=-.311; p<.01) and agreeableness (r=-.188; p<.01) personality traits. It was observed that the variables of five-factor personality traits, and fear of COVID-19 included in the analysis together explained 24.8% of the total variance in career stress (R2=.248; p<.01).
Implications & Suggestions: In the study, it was seen that individual (personality traits) and psychological (fear of COVID-19) factors have an important place in explaining the career stress experienced by university students. In this context, it can be said that in career counseling services to be carried out to prevent career stress in university students, it can be said that studies can be carried out to reduce the stress that can be experienced in situations of uncertainty and to develop positive personality traits.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde kariyer stresi, beş faktör kişilik özellikleri ve COVID-19 korkusu arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca araştırmada, üniversite öğrencilerinin kariyer stresi düzeylerinin yordayıcıları olarak beş faktör kişilik özellikleri ve COVID-19 korkusu değişkenleri incelenmiştir.
Yöntem: Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 352’si kadın (%80.7) 84’ü erkek (%19.3) olmak üzere toplam 436 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin analizinde Pearson korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada; üniversite öğrencilerinin kariyer stresi düzeyleri ile nörotizm (r=.368; p<.01), öz-denetim (r = .127; p<.01) ve COVID-19 korkusu (r=.293; p <.01) düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken dışa dönüklük (r=-.311; p<.01) ve yumuşak başlılık (r=-.188; p<.01) kişilik özellikleri ile negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Analize dâhil edilen beş faktör kişilik özellikleri ve COVID-19 korkusu değişkenleri birlikte kariyer stresindeki toplam varyansın %24.8’ini (R2=.248; p<.01) anlamlı bir şekilde açıkladığı görülmüştür.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırmada, bireysel (kişilik özellikleri) ve psikolojik (COVID-19 korkusu) faktörlerin üniversite öğrencilerinin yaşadığı kariyer stresini açıklamada önemli bir yere sahip olduğu görülmüştür. Bu kapsamda üniversite öğrencilerinde kariyer stresini önlemeye yönelik yürütülecek kariyer danışmanlığı hizmetlerinde belirsizlik durumlarında yaşanabilecek stresi azaltmaya ve pozitif kişilik özelliklerinin geliştirilmesine çalışmalar yapılabileceği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Career Counseling |
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 16, 2023 |
Submission Date | November 12, 2022 |
Acceptance Date | August 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.