Amaç: Bu
araştırmanın temel amacı, yazı çemberi tekniğinin öğretmen adaylarının yaratıcı
düşünme becerilerine etkisini belirlemektir.
Yöntem: Araştırmanın
çalışma grubunu, Siirt Üniversitesi, Eğitim fakültesi Sosyal Bilimler ve Türkçe
Eğitiminin Türkçe Öğretmenliği bölümünün 2.sınıfında öğrenim gören 42 deney
grubu, 40 kontrol grubundan toplam 82 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Akay’ın (2006) “yaratıcı düşünme ölçeği”
ve araştırmacılar tarafından geliştirilen “yarı yapılandırılmış görüşme formu”
kullanılmıştır. Karma yöntemin kullanıldığı araştırmanın nicel verileri
“yaratıcı düşünme ölçeğinden” nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme
formu ve öğrenci günlüklerinden elde edilmiştir. Araştırmada ayrıca doküman
incelemesi yoluyla veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde, öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeylerini
belirlemek için frekans (f) ve yüzde (%) hesaplamaları; yaratıcılık puanlarının
normal dağılım göstermemesi sonucu Mann Whitney-U testi; yazı çemberinin
öğrenme-öğretme sürecine katkısına yönelik betimsel analiz ve yazı çemberinin
etkililiğine yönelikte betimsel ve içerik analiz yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma
bulgularına göre, yazı çemberi tekniği ile yapılan etkinlikler deney grubu
öğrencilerinin yaratıcı beceri düzeylerine önemli katkılar sağladığı, onlarda
üst düzey beceriler geliştirdiği söylenebilir. Kontrol grubu öğrencilerinin ise
yaratıcı düşünme becerilerinin orta düzeyde olduğu şeklinde yorumlanabilir.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma
sonucunda öğrencilerde daha çok eleştirel, yaratıcı düşünme becerisi gelişmiş,
karalama aşamasında bir takım problemlerle karşılaşmışlar ve bu problemleri
farklı yöntem –teknikler kullanarak çözmeye çalışmışlardır. Elde edilen
sonuçlar doğrultusunda öneriler sunulmuştur.
Purpose: The purpose of this research is
to specify the effect of writing circle technique on prospective teachers’
creative thinking skills.
Design & Methodology: In total, there are
82 students in this group, 42 students in experimental group and 40 students in
control group. In the research, “creative thinking scale” of Akay (2006) and
“semi-structured interview form” improved by researchers have been used as data
collection tools. Quantitative data of this mixed-method research are obtained
from “creative thinking scale” and qualitative data are from semi-structured
interview form and students diaries. In addition, some data are collected by
document review method. In the process of data analysis, the following methods
have been used; frequency (f) and percentage (%) calculation to determine the
prospective teachers’ creativity levels; Mann-Whitney U Test as the creativity
scores do not range in a normal way; descriptive analysis regarding the
contribution of writing circle to teaching-learning process; and descriptive
and content analysis method for the effectiveness of the writing circle.
Findings: According to the findings of the
research, it can be said that the activities carried out with the writing
circle technique provided important contributions to the creative skill levels
of the experimental group and they developed high level skills. Control group
students’ creative thinking skills are at an intermediate level can be
interpreted.
Implications & Suggestions: At the end of the
research, students have improved further their critical and creative thinking
skills; they were confronted with some problems and tried to overcome them by
applying different methods and techniques. Certain suggestions are offered in
accordance with the obtained data.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Submission Date | July 2, 2018 |
Acceptance Date | September 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.