Amaç: Bu
çalışmanın amacı, öğrencilerin yaşam temelli biyolojiye yönelik
motivasyonlarını belirleyen geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir.
Yöntem: Bu
çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmacı
tarafından öncelikle ilgili alan yazın taranmış ve buna göre öncül maddeler
hazırlanarak 40 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Madde havuzu oluşturulduktan
sonra uzman görüşü alınarak ölçeğin deneme formu hazırlanmıştır. 5’li Likert
tipinde hazırlanan ölçeğin deneme formu Kocaeli il merkezindeki bir lisede
öğrenim gören toplam 209 (102 kız, 107 erkek) öğrenciye uygulanmıştır. Uygulama
sonrası elde edilen veriler doğrultusunda ölçeğin geçerlik ve güvenirlik
analizleri yapılmıştır.
Bulgular: Ölçeğin
geçerlik aşamalarında yapılan madde analizi ve açıklayıcı faktör analizi
sonrasında ölçeğin toplam varyansın %50.718’ ini açıklayan ve 34 maddeden
oluşan üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Ölçeğin güvenirlik
analizlerinde Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı hesaplanmış ve 0.943 değeri
bulunmuştur.
Sonuçlar ve Öneriler: Çalışmada
elde edilen bu bulgular, bu ölçme aracının öğrencilerin yaşam temelli
biyolojiye yönelik motivasyonlarını belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçek
olduğunu göstermektedir.
Purpose: The aim of this study is to develop a valid and
reliable scale determining the students’ motivations towards context-based
biology.
Design & Methodology: In the study, survey
method has been used. For this
aim, previously literature was examined by the research and the 40 item-draft
scale was prepared by taking the expert opinion for these initial items. This
draft scale, which was a five-point Likert type, applied to totally 209 (102
female, 107 male) students attended to a secondary school in Kocaeli. The
validity and reliability analysis of the scale was done in the light of the
data obtained after the treatment.
Findings: In the result of the item analysis and the exploratory
factor analysis, it was found that the scale had a construct of 3 factors with
34 items and the total variance explained was 50.718%. Additionally, Cronbach
Alpha internal consistency was calculated for the reliability analyzes of the
scale and it was found as .943 for the whole scale.
Implications & Suggestions: In line with your research results, it was implied
that this scale is a valid and reliable measurement tool for determining the
students’ motivations towards context-based biology.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | March 29, 2019 |
Acceptance Date | May 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.