Purpose: The aim of this research is, to reveal how many
conceptions of a principal can be related to the basis of power (source), to
show the effect of different ways of conception on teachers’ professional attitudes and to examine conceptions in the
context of the relevant field.
Design & Methodology: In
this study, a phenomenographic design was used within the scope of
qualitative research methodology. The research covers 14 teachers in the
province of Malatya during the 2018-2019 education period (The study group was
selected by maximum sampling approach). The acquisition of the research data
was conducted through face-to-face interviews.
Findings: As a result
of the phenomenological analysis of interviews, it was seen that the power
basis of the principals was perceived in eight different ways; impersonal
coercive power, personal coercive power, legitimate position power, personal
reward power, impersonal reward power, direct informational (persuasive)
power, negative expert power and legitimate
power of reciprocity.
Implications
& Suggestions: As a
result of the research findings, it was concluded that the attitude towards the
profession was affected by the power bases used. This research can provide
benefits to principals in developing a healthy perspective on effective power
foundations in school management with the findings of how teachers perceive the
foundations of power in school management process.
Amaç: Bu
fenomenografik araştırmanın amacı, kamuya ait okullarda görev yapmakta olan
öğretmenlerin ifadelerinden yola çıkarak, bir okul müdürünün güç temeline
(kaynağına) ilişkin kaç farklı algılama olabileceğini, bu algılama yollarının
öğretmenlerin mesleğe yönelik tutumlarına etkileriyle birlikte ortaya koymak ve
ortaya konulan algılamaları ilgili alan yazın çerçevesinde incelemektir.
Yöntem: Bu
araştırmada, nitel araştırma metodolojisi kapsamında fenomenografi deseni
tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında
Malatya ilinde görev yapan 14 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubunun
oluşturulmasında maksimum çeşitlilik örneklemesi yaklaşımı esas alınmıştır.
Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle elde edilmiştir.
Bulgular: 14
öğretmenle yapılan yüz yüze görüşmelerin fenomenografik analizi sonucunda, bir
okul müdürünün güç temelinin sekiz farklı şekilde algılanabildiği görülmüştür.
Bu güç temelleri en fazla algılanandan başlanarak sırasıyla kişisel olmayan
zorlayıcı güç, kişisel zorlayıcı güç, pozisyona dayalı meşru güç, kişisel ödül
gücü, kişisel olmayan ödül gücü, doğrudan bilgi (ikna) gücü, negatif uzmanlık
gücü ve yapılan iyiliğe dayalı meşru güçtür.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma
bulguları neticesinde mesleğe yönelik tutumun kullanılan güç temelinden
etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırma, okul yönetimi sürecinde esas
alınan güç temellerinin öğretmenler tarafından nasıl algılandığını ortaya koyan
bulgularıyla müdürlere okul yönetiminde etkili güç temellerine ilişkin sağlıklı
bir perspektif geliştirmeleri bakımından fayda sağlayabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Submission Date | April 6, 2019 |
Acceptance Date | May 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.