Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları İle Mesleki Coşku Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 8 Issue: 16, 1 - 15, 09.10.2021
https://doi.org/10.29129/inujgse.891980

Abstract

Amaç: Bu araştırma ile Sosyal Bilgiler Öğretmen adaylarının mesleki coşkularının ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının ne düzeyde olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır.

Yöntem: Betimsel, nedensel karşılaştırmalı ve ilişkisel araştırma desenlerinin kullanıldığı bu araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan öğretmen adayları (n=279) oluşturmaktadır. Araştırmada ayrıca örneklem alınmamış, evrendeki bütün öğrencilere ulaşılması hedeflenmiştir. Yapılan uygulamalar sonucunda 197 öğretmen adayından toplanan veriler analize dahil edilmiştir. Araştırmada “Mesleki Coşku Ölçeği” ve “Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinden öncelikle betimsel istatistik hesaplamaları, t testi ve tekyönlü varyans analizi ve korelasyon analizi yapılmıştır.

Bulgular: Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının mesleki coşkuları ile mesleğe iliştin tutumlarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve bölümü isteyerek tercih etme değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca mesleki coşku ve mesleğe ilişkin tutum arasında pozitif yönde düşük ve orta düzeyde anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir.

Sonuçlar ve Öneriler: Bu araştırmada öğretmen adaylarının öğretime ilişkin coşkuları ile karşılaştırıldığında branşlarına ilişkin coşkularının daha düşük olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle öğretmen adaylarının branşlarını daha fazla benimsemelerini sağlamak üzere alanda çalışan başarılı öğretmenler ile öğretmen adaylarının bir araya geldiği etkinlikler düzenlenebilir.

References

  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (Beşinci Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chiodo, J. J., & Byford, J. (2004). Do they really dislike social studies? A study of middle school and high school students. Journal of social studies Research, 28(1), 16.
  • Demirtaş, H., Cömert, M., ve Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
  • Dönmez, C., ve Uslu, S. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 42-63.
  • Dunn, D. S. (2001). Statistics and data analysis for the behavioral sciences. McGraw-Hill.
  • Eroğlu, H. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ile mesleğe yönelik tutumlarının incelenmesi, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gökçe, F. ve Sezer, G. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Uludağ Üniversitesi Örneği). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 1-23.
  • Haladyna, T., Shaughnessy, J., & Redsun, A. (1982). Correlates of attitudes toward social studies. Theory & Research in Social Education, 10(1), 1-26.
  • Homack, S. R. (2001). Understanding what ANOVA post hoc tests are, really. Paper presented at the annual meeting of the Southwest Educational research Association, February 1–3, New Orleans, LA.
  • Keller, M. M., Hoy, A. W., Goetz, T., & Frenzel, A. C. (2016). Teacher enthusiasm: Reviewing and redefining a complex construct. Educational Psychology Review, 28(4), 743-769.
  • Kunter, M., Frenzel, A., Nagy, G., Baumert, J., & Pekrun, R. (2011). Teacher enthusiasm: Dimensionality and context specificity. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 289-301.
  • Long, J. F., & Hoy, A. W. (2006). Interested instructors: A composite portrait of individual differences and effectiveness. Teaching and Teacher Education, 22, 303–314. doi:10.1016/j.tate.2005.11.001.
  • Özer, N., & Kış, A., (2016). Öğretmenlerde duygusal emek ve mesleki coşku. 11. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi (ss.248-250). Aydın, Türkiye.
  • Privitera, G. J. ve Ahlgrim-Delzell, L. (2018). Research methods for education, London: SAGE Publications, Inc.
  • Rosenshine, B. (1970). Enthusiastic teaching: A research review. The School Review, 78(4), 499-514.
  • Schenker, J. D., ve Rumrill Jr, P. D. (2004). Causal-comparative research designs. Journal of vocational rehabilitation, 21(3), 117-121.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
  • Yetişensoy, O., ve Şahin, İ. F. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının işsizlik kaygısı düzeyleri ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 627-643.
Year 2021, Volume: 8 Issue: 16, 1 - 15, 09.10.2021
https://doi.org/10.29129/inujgse.891980

Abstract

References

  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (Beşinci Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chiodo, J. J., & Byford, J. (2004). Do they really dislike social studies? A study of middle school and high school students. Journal of social studies Research, 28(1), 16.
  • Demirtaş, H., Cömert, M., ve Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
  • Dönmez, C., ve Uslu, S. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 42-63.
  • Dunn, D. S. (2001). Statistics and data analysis for the behavioral sciences. McGraw-Hill.
  • Eroğlu, H. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ile mesleğe yönelik tutumlarının incelenmesi, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gökçe, F. ve Sezer, G. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Uludağ Üniversitesi Örneği). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 1-23.
  • Haladyna, T., Shaughnessy, J., & Redsun, A. (1982). Correlates of attitudes toward social studies. Theory & Research in Social Education, 10(1), 1-26.
  • Homack, S. R. (2001). Understanding what ANOVA post hoc tests are, really. Paper presented at the annual meeting of the Southwest Educational research Association, February 1–3, New Orleans, LA.
  • Keller, M. M., Hoy, A. W., Goetz, T., & Frenzel, A. C. (2016). Teacher enthusiasm: Reviewing and redefining a complex construct. Educational Psychology Review, 28(4), 743-769.
  • Kunter, M., Frenzel, A., Nagy, G., Baumert, J., & Pekrun, R. (2011). Teacher enthusiasm: Dimensionality and context specificity. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 289-301.
  • Long, J. F., & Hoy, A. W. (2006). Interested instructors: A composite portrait of individual differences and effectiveness. Teaching and Teacher Education, 22, 303–314. doi:10.1016/j.tate.2005.11.001.
  • Özer, N., & Kış, A., (2016). Öğretmenlerde duygusal emek ve mesleki coşku. 11. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi (ss.248-250). Aydın, Türkiye.
  • Privitera, G. J. ve Ahlgrim-Delzell, L. (2018). Research methods for education, London: SAGE Publications, Inc.
  • Rosenshine, B. (1970). Enthusiastic teaching: A research review. The School Review, 78(4), 499-514.
  • Schenker, J. D., ve Rumrill Jr, P. D. (2004). Causal-comparative research designs. Journal of vocational rehabilitation, 21(3), 117-121.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
  • Yetişensoy, O., ve Şahin, İ. F. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının işsizlik kaygısı düzeyleri ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 627-643.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Manuscripts
Authors

Mesut Aydın

Naci Özer 0000-0002-7041-8811

Publication Date October 9, 2021
Submission Date March 5, 2021
Acceptance Date August 13, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 16

Cite

APA Aydın, M., & Özer, N. (2021). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları İle Mesleki Coşku Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(16), 1-15. https://doi.org/10.29129/inujgse.891980