The aim of this study is to
determine the opinions of teachers on the process of candidacy whose
teachership candidacy was lifted over the last 10 years. Therefore, thoughts
and suggestions of teachers on the process of candidate teachership and lifting
of candicacy was put forward. The research data were obtained from 18 teachers
working in Malatya province, Yesilyurt and Battalgazi districts in the
2015-2016 academic year. Case study pattern was used from qualitative research
patterns. The data collected in this study were analysed by content analysis
method. According to the findings of the research, teachers consider the
changes made on the candidate teachership process by the end of the process as
a problem. In addition, due to continuous changes, it was revealed that in
general, teachers experienced injustice during the candidacy process. Teachers
suggested that there should be an application-based candidate training without
examination.
Bu araştırmanın amacı, son 10 yılda adaylığı kaldırılan öğretmenlerin adaylık sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Bunun için öğretmenlerin; aday öğretmenlik ve adaylığın kaldırılması sürecine ilişkin düşünce ve önerileri ortaya konulmuştur. Araştırma verileri, 2015–2016 akademik yılında Malatya ili Yeşilyurt ve Battalgazi ilçelerinde görev yapan 18 öğretmenin görüşleri alınarak elde edilmiştir. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğretmenler, aday öğretmenlik süreci bitmek üzere iken sürece yönelik değişiklikler yapılmasını sorun olarak görmektedir. Ayrıca yapılan sürekli değişiklerden dolayı öğretmenlerin adaylık sürecinde genel olarak adaletsizlik yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Öğretmenler, sınav olmadan uygulamaya dayalı bir adaylık eğitiminin olması gerektiğini önermişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.