Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrencilerin Ön Yazma Aşamasında Kullanılabilecekleri Bir Araç: Hikâye Ağacı

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 140 - 151, 01.08.2022

Abstract

Türkçe Öğretim Programında dinleme, okuma, konuşma ve yazma olmak üzere dört temel öğrenme alanı bulunmaktadır. Yazma öğrenme alanı ise diğerlerinden sonra gelişen ve bir uzman tarafından okullarda öğretilen bir beceridir. Öğretmenler, küçük yaştan itibaren çocukları Türkçe Öğretim Programındaki kazanımlar doğrultusunda iyi birer yazar olarak yetiştirmektedir. Öğrencileri iyi bir yazar olarak yetiştirirken öğretmenler farklı yöntem, teknik, etkinlik ve yazma araçları kullanmaktadırlar. Yazma öncesi aşamada kullanılan farklı yöntem, teknik, etkinlik veya yazma aracı öğrencilerin yazma becerilerini pozitif yönde geliştirdiği, yazma aşamasını daha eğlenceli hale getirdiği ve öğrencilerin tutumlarının olumlu yönde değiştiğini ortaya koymuştur. Bu çalışmanın amacı öğrencilerin kurallarına uygun, iyi birer hikâye yazabilmeleri için hikâye ağacını tanıtmaktır. Bu doğrultuda Türkçe öğretim programı ve alan yazın tarandıktan sonra bir hikâyede dikkat edilmesi gerekenler ve olması gerekenler belirlenmiş ve hikâye ağacı ortaya çıkmıştır. Hikâye ağacı başlık, konu, kahramanlar, yer, zaman, olay örgüsü ve ana fikir dallarından oluşmaktadır. Hikâye ağacının amacı; öğrencilerin hikâye yazarken planlamayı kolay yapmasına, hikâyedeki olayları belli bir oluş sırasına göre sıralamasına, fikirlerini organize edebilmesine olanak sağlayacaktır. Ayrıca renkli kalemlerle yapılacağından dolayı öğrencilerin keyif alacağı bir etkinlik aracı olacaktır. Hikâye ağacı kullanımı öğrencilerin hikâye yazma becerilerini olumlu yönde etkileyeceği, yazmaya karşı pozitif yönlü bir tutum oluşturacağı, öğrencilerin yazmaya karşı motivasyonlarını artıracağı düşünülmektedir.

References

  • Aktaş, N. (2019). Dijital yazma atölyesi etkinliklerinin yazma motivasyonu ve hikâye yazma becerisinin gelişimine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akyol, H. (1999). Hikâye haritası yöntemiyle metin öğretimi. Milli Eğitim Dergisi.
  • Akyol, H. (2000). Yazı öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 146, 37-48.
  • Ali, N. A. (2021). The impact of story pyramid strategy on university students' reading comprehension performance level. Materials Today: Proceedings. doi:10.1016/j.matpr.2021.04.523
  • Anılan, H. (2005). Yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde kelime ağı oluşturma yönteminin etkililiği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bangert-Drowns, R. L., Hurley, M. M., & Wilkinson, B. (2004). The effects of school-based writing-to-learn interventions on academic achievement: A meta-analysis. Rewiew of Educational Research, 74(1), 29-58. doi:10.3102/00346543074001029
  • Berninger, V. W., & Winn, W. D. (2006). Implications of advancements in brain research and technology for writing development, writing ınstruction, and educational evolution. In C. A. MacArthur, S. Graham, & J. Fitzgerald (Eds.), Handbook of writing research (pp. 96-114). The Guilford Press.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Bircan Manay, E., Türkel, A., & Savaş, B. (2017). Kelime ağı yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarına ve yazma öz yeterlik algısına etkisi. Electronic Turkish Studies, 12(14), 257-284.
  • Boulineau, T., Fore III, C., Hagan-Burke, S., & Burke, M. D. (2004). Use of story-mapping to increase the story-grammar text comprehension of elementary students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 27(2), 105-121.
  • Çetin, N. (2006). Roman çözümleme yöntemi. Ankara: Edebiyat Otağı Yayınları.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin tahlillerine giriş 2. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Demers, C. (1998). In a child’s eye: Prewriting activity for a childrens’s.
  • Duran, S. (2010). Yaratıcı yazma yaklaşımının yazılı anlatım becerisinin gelişimine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Duran, E., & Bitir, T. (2020). İlkokul öğrencilerinin serbest hikâye yazma uygulamalarında hikâye unsurlarını kullanma durumlarının belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 195-216.
  • Freedman, S. W., Hull, G. A., Higgs, J. M., & Booten, K. P. (2016). Teaching writing in a digital and global age: Toward access, learning and development for all. In D. H. Gitomer, & C. A. Bell (Eds.), Handbook of research on teaching (5. ed., pp. 1389–1450). American Educational Research Association.
  • Galbraith, D., & Baaijen, V. (2018). The work of writing: Raiding the inarticulate. Educational Psychologist, 53(4), 238-257. doi:10.1080/00461520.2018.1505515
  • Graham, S. (2019). Changing how writing is taugh. Review of Research in Education, 43(1), 277-303. doi:10.3102/0091732X18821125
  • Graham, S. v. (2013). Desinging writing programs. In S. Graham, C. A. MacArthur, & J. Fitzgerald (Eds.), Best practices in writing instruction (2. ed. pp. 3-72). New York: The Guildford Press.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Holohan, D. (2002). A disorganized way of thinking.
  • James, K. H., & Engelhardt, L. (2012). The effects of handwriting experience on functional brain development in pre-literate children. Trends in Neuroscience and Education, 1(1), 32-42.
  • Mayes, A. S., Coppola, E. C., & Fa, B. (2020). Using theatre to develop writing skills: The story pirates idea storm. The Reading Teacher, 73(4), 473-483.
  • Muslimah, Z. S. (2018). The effect of story pyramid strategy toward students' writing narrative text (A quasi-experimental research at eighth grade students of mtsn 1 bekasi). Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Cakarta.
  • Oğuzkan, F. (2013). Çocuk edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, M. (2010). Olay çizgisi odaklı hikâye okuma yöntemi, Yıldız Tozu örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 138-155.
  • Press, C. C. (2015). Graphic organizers for reading comprehension. classroom complete press limited.
  • Putri, S. F., & Fitrawati, F. (2020). Teaching writing narrative text by using story pyramid strategy for senior high school students. Journal of English Language Teaching, 9(1), 10-18.
  • Sidekli, S. (2012). Yazma becerisini geliştirmek için hikâye piramidi. Akademik Bakış Dergisi, 31(3), 41-57.
  • Sidekli, S. (2013). Story map: How to improve writing skills. Educational Research and Reviews, 8(7), 289-296.
  • Sidekli, S. (2018). Comprehension skills. In F. Güneş, & Y. Söylemez (Eds.), The skill approach in education: From theory to practice. (pp. 48-65). Cambridge Scholars Publishing.
  • Sidekli, S., & Uysal, H. (2017). An examination of graduate theses made for writing education: A meta-analysis study. Electronic Turkish Studies, 12(25), 705-720.
  • Silva, A., & Limongi, R. (2019). Writing to learn increases long-term memory consolidation: A mental-chronometry and computational-modeling study of “epistemic writing.”. Journal of Writing Research, 11(1), 211-243. doi:10.17239/jowr-2019.11.01.07
  • Susar Kırmızı, F. (2015). Yaratıcı drama ve yaratıcı yazma uygulamalarının yaratıcı yazma başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(181), 93-115.
  • Tahmouresi, S., & Papi, M. (2021). Future selves, enjoyment and anxiety as predictors of L2 writing achievement. Journal of Second Language Writing, 53. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2021.100837.
  • Tavsanlı, Ö. F., Sadioğlu, Ö., Sezer, G. O., & Kaldırım, A. (2020). An investigation into how parental literacy experiences are reflected in literacy tendencies and experiences of preservice teachers. International Journal of Progressive Education, 16(5), 138-159.
  • Temizkan, M. (2011). The effect of creative writing activities on the story writing skill. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(2), 933-939.
  • Temizkan, M., & Atasoy, A. (2014). Türkçe ders kitaplarında yer alan hikâye türündeki metinlerin üst yapı açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(3), 210-237.
  • Tonyalı, E. (2010). Yaratıcı yazma uygulamalarının ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yazma becerilerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Uysal, H., & Sidekli, S. (2020). Developing story writing skills with fourth grade students' mind mapping method. Education and Science, 45(204), 1-22.
  • Veyis, F. (2021). Yaratıcı yazma teknikleri ile öyküleyici metin oluşturmanın Türk Dili ve Edebiyatı dersine yönelik tutum, yazma becerisi ve akademik başarı üzerindeki etkisi. Asya Studies-Academic Social Studies/Akademik Sosyal Araştırmalar, 5(18), 43-51. doi:10.31455/asya.1019104
  • Wen, X., & Walters, S. M. (2022). The impact of technology on students’ writing performances in elementary classrooms: A meta-analysis. Computers and Education Open, 3. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100082.
  • Yamaç, A., Öztürk, E., & Mutlu, N. (2020). Effect of digital writing instruction with tablets on primary school students’ writing performance and writing knowledge. Computers & Education, 157.
  • Zaid, M. A. (2011). Effects of web-based pre-writing activities on college EFL students' writing performance and their writing apprehension. Journal of King Saud University - Language and Translation, 23(2), 77-85.
  • Zhai, M. (2021). Collaborative writing in a Chinese as a foreign language classroom: Learners’ perceptions and motivations. Journal of Second Language Writing, 53. doi:10.1016/j.jslw.2021.100836

A Tool Students Can Use in the Pre-Writing Phase: Story Tree

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 140 - 151, 01.08.2022

Abstract

There are four main learning areas in the Turkish Curriculum: Listening, reading, speaking and writing. Writing is a skill that develops after others and is taught in schools by an expert. Teachers train children as good writers in line with the learning outcomes in the Turkish Curriculum from a young age. Teachers use different methods, techniques, activities and writing tools while training students as good writers. The different methods, techniques, activities or writing tools used in the pre-writing phase have shown that students have positively developed their writing skills, made the writing stage more fun, and their attitude has changed positively. The purpose of this study is to introduce the story tree so that students can write a good story in accordance with the rules. Therefore, after the Turkish curriculum and the related literature were examined, things to look out for and what to do in a story were determined and the story tree appeared. The branches of the story tree are; title, topic, characters, place, time, plot and main idea. The purpose of the story tree is to allow students to easily plan and sort events in the story according to a specific development and edit their ideas as they write stories. In addition, since it will be made with colored pencils, it will be an activity tool that students will enjoy. It is thought that the use of storytelling trees will positively impact students' writing skills, create a positive attitude toward writing and increase students' writing motivation.

References

  • Aktaş, N. (2019). Dijital yazma atölyesi etkinliklerinin yazma motivasyonu ve hikâye yazma becerisinin gelişimine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akyol, H. (1999). Hikâye haritası yöntemiyle metin öğretimi. Milli Eğitim Dergisi.
  • Akyol, H. (2000). Yazı öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 146, 37-48.
  • Ali, N. A. (2021). The impact of story pyramid strategy on university students' reading comprehension performance level. Materials Today: Proceedings. doi:10.1016/j.matpr.2021.04.523
  • Anılan, H. (2005). Yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde kelime ağı oluşturma yönteminin etkililiği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bangert-Drowns, R. L., Hurley, M. M., & Wilkinson, B. (2004). The effects of school-based writing-to-learn interventions on academic achievement: A meta-analysis. Rewiew of Educational Research, 74(1), 29-58. doi:10.3102/00346543074001029
  • Berninger, V. W., & Winn, W. D. (2006). Implications of advancements in brain research and technology for writing development, writing ınstruction, and educational evolution. In C. A. MacArthur, S. Graham, & J. Fitzgerald (Eds.), Handbook of writing research (pp. 96-114). The Guilford Press.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Bircan Manay, E., Türkel, A., & Savaş, B. (2017). Kelime ağı yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarına ve yazma öz yeterlik algısına etkisi. Electronic Turkish Studies, 12(14), 257-284.
  • Boulineau, T., Fore III, C., Hagan-Burke, S., & Burke, M. D. (2004). Use of story-mapping to increase the story-grammar text comprehension of elementary students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 27(2), 105-121.
  • Çetin, N. (2006). Roman çözümleme yöntemi. Ankara: Edebiyat Otağı Yayınları.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin tahlillerine giriş 2. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Demers, C. (1998). In a child’s eye: Prewriting activity for a childrens’s.
  • Duran, S. (2010). Yaratıcı yazma yaklaşımının yazılı anlatım becerisinin gelişimine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Duran, E., & Bitir, T. (2020). İlkokul öğrencilerinin serbest hikâye yazma uygulamalarında hikâye unsurlarını kullanma durumlarının belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 195-216.
  • Freedman, S. W., Hull, G. A., Higgs, J. M., & Booten, K. P. (2016). Teaching writing in a digital and global age: Toward access, learning and development for all. In D. H. Gitomer, & C. A. Bell (Eds.), Handbook of research on teaching (5. ed., pp. 1389–1450). American Educational Research Association.
  • Galbraith, D., & Baaijen, V. (2018). The work of writing: Raiding the inarticulate. Educational Psychologist, 53(4), 238-257. doi:10.1080/00461520.2018.1505515
  • Graham, S. (2019). Changing how writing is taugh. Review of Research in Education, 43(1), 277-303. doi:10.3102/0091732X18821125
  • Graham, S. v. (2013). Desinging writing programs. In S. Graham, C. A. MacArthur, & J. Fitzgerald (Eds.), Best practices in writing instruction (2. ed. pp. 3-72). New York: The Guildford Press.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Holohan, D. (2002). A disorganized way of thinking.
  • James, K. H., & Engelhardt, L. (2012). The effects of handwriting experience on functional brain development in pre-literate children. Trends in Neuroscience and Education, 1(1), 32-42.
  • Mayes, A. S., Coppola, E. C., & Fa, B. (2020). Using theatre to develop writing skills: The story pirates idea storm. The Reading Teacher, 73(4), 473-483.
  • Muslimah, Z. S. (2018). The effect of story pyramid strategy toward students' writing narrative text (A quasi-experimental research at eighth grade students of mtsn 1 bekasi). Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Cakarta.
  • Oğuzkan, F. (2013). Çocuk edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, M. (2010). Olay çizgisi odaklı hikâye okuma yöntemi, Yıldız Tozu örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 138-155.
  • Press, C. C. (2015). Graphic organizers for reading comprehension. classroom complete press limited.
  • Putri, S. F., & Fitrawati, F. (2020). Teaching writing narrative text by using story pyramid strategy for senior high school students. Journal of English Language Teaching, 9(1), 10-18.
  • Sidekli, S. (2012). Yazma becerisini geliştirmek için hikâye piramidi. Akademik Bakış Dergisi, 31(3), 41-57.
  • Sidekli, S. (2013). Story map: How to improve writing skills. Educational Research and Reviews, 8(7), 289-296.
  • Sidekli, S. (2018). Comprehension skills. In F. Güneş, & Y. Söylemez (Eds.), The skill approach in education: From theory to practice. (pp. 48-65). Cambridge Scholars Publishing.
  • Sidekli, S., & Uysal, H. (2017). An examination of graduate theses made for writing education: A meta-analysis study. Electronic Turkish Studies, 12(25), 705-720.
  • Silva, A., & Limongi, R. (2019). Writing to learn increases long-term memory consolidation: A mental-chronometry and computational-modeling study of “epistemic writing.”. Journal of Writing Research, 11(1), 211-243. doi:10.17239/jowr-2019.11.01.07
  • Susar Kırmızı, F. (2015). Yaratıcı drama ve yaratıcı yazma uygulamalarının yaratıcı yazma başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(181), 93-115.
  • Tahmouresi, S., & Papi, M. (2021). Future selves, enjoyment and anxiety as predictors of L2 writing achievement. Journal of Second Language Writing, 53. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2021.100837.
  • Tavsanlı, Ö. F., Sadioğlu, Ö., Sezer, G. O., & Kaldırım, A. (2020). An investigation into how parental literacy experiences are reflected in literacy tendencies and experiences of preservice teachers. International Journal of Progressive Education, 16(5), 138-159.
  • Temizkan, M. (2011). The effect of creative writing activities on the story writing skill. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(2), 933-939.
  • Temizkan, M., & Atasoy, A. (2014). Türkçe ders kitaplarında yer alan hikâye türündeki metinlerin üst yapı açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(3), 210-237.
  • Tonyalı, E. (2010). Yaratıcı yazma uygulamalarının ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yazma becerilerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Uysal, H., & Sidekli, S. (2020). Developing story writing skills with fourth grade students' mind mapping method. Education and Science, 45(204), 1-22.
  • Veyis, F. (2021). Yaratıcı yazma teknikleri ile öyküleyici metin oluşturmanın Türk Dili ve Edebiyatı dersine yönelik tutum, yazma becerisi ve akademik başarı üzerindeki etkisi. Asya Studies-Academic Social Studies/Akademik Sosyal Araştırmalar, 5(18), 43-51. doi:10.31455/asya.1019104
  • Wen, X., & Walters, S. M. (2022). The impact of technology on students’ writing performances in elementary classrooms: A meta-analysis. Computers and Education Open, 3. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100082.
  • Yamaç, A., Öztürk, E., & Mutlu, N. (2020). Effect of digital writing instruction with tablets on primary school students’ writing performance and writing knowledge. Computers & Education, 157.
  • Zaid, M. A. (2011). Effects of web-based pre-writing activities on college EFL students' writing performance and their writing apprehension. Journal of King Saud University - Language and Translation, 23(2), 77-85.
  • Zhai, M. (2021). Collaborative writing in a Chinese as a foreign language classroom: Learners’ perceptions and motivations. Journal of Second Language Writing, 53. doi:10.1016/j.jslw.2021.100836
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Hümeyra Uysal 0000-0003-4805-8079

Sabri Sidekli 0000-0003-3202-6451

Publication Date August 1, 2022
Submission Date May 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Uysal, H., & Sidekli, S. (2022). Öğrencilerin Ön Yazma Aşamasında Kullanılabilecekleri Bir Araç: Hikâye Ağacı. International Primary Education Research Journal, 6(2), 140-151.