Research Article
BibTex RIS Cite

Radyoda Dinleyici/Katılımcı /Takipçi Etkileşimi ve Görselleşme: "Ceyhun Yılmaz Şov ve Pacya"

Year 2013, Volume: 2 Issue: 4, 107 - 131, 01.11.2013

Abstract

Yaşadığımız dijital çağda öngörülenin aksine radyo farklı formlarda halen varlığını sürdürmektedir. Hem geleneksel hem de yeni çağın teknolojilerini bünyesinde başarıyla bir araya getiren radyo, yeni medya fırsatlarını kullanarak alternatif yayın biçimleri sunmaktadır. Bu çalışmada, dijital teknoloji ve sonuçlarının bir radyo programı ekseninde dinleyicileri ve programcısı açısından getirdiği yenilikler, program stratejileri ve bunların içeriğe nasıl yansıdığı araştırılmıştır. Bu amaçla, Best FM’de şov programı gerçekleştiren Ceyhun Yılmaz ve radyo programı ele alınmıştır. Ceyhun Yılmaz’ın radyo programıyla eşzamanlı sosyal medyada Twitter paylaşımları ve radyo programındaki reklam aralarında gerçekleştirdiği “PACYA” (Perde Arkası Canlı Yayın Arası) adını verdiği görsel yapımlar incelenmiştir. Radyo programı, PACYA ve Twitter arasındaki ortak içerik üretimi, radyo programcısı ve izleyicisi (dinleyici ve sosyal medya katılımcıları) arasındaki katılım ve etkileşimin nasıl ilerlediği değerlendirilmiştir.

References

  • Carpentier, N. (2009). Participation is not enough: The conditions of possibility of mediated participatory practices. European Journal of Communication, 24(4): 407420.
  • Couldry, N. (2009). Does ‘the media’ have a future?. European Journal of Communication, 24(4): 437-449.
  • Jenkins, H. ve Deuze, M. (2008). Editorial: Convergence culture. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 14(1): 5-12.
  • Knight, J. ve Weedon, A. (2010). Editorial: Social networking vs. timeshifting. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 16(2):147-149.
  • Knight, J. ve Weedon, A. (2009). Editorial. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 15(4):379-381.
  • PACYA,https://twitter.com/pacya
  • PACYA, http://www.ustream.tv/channel/pacya-21
  • StarMETRE (2013), İnternet ve Sosyal Medya Analizleri, www.starmetre.com
  • Sundet, S. V. ve Ytreberg, E. (2009). Working notions of active audiences: Further research on the active participant in convergent media industries. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 15(4):383-390.
  • YILMAZ, C. www.ceyhunyilmaz.com YILMAZ, C. https://twitter.com/ceyhunyilmaz
  • YILMAZ, C. https://www.facebook.com/ceyhunyilmaz?fref=ts
  • YILMAZ, C. (Sunucu). (2013). Ceyhun Yılmaz Şov. (Radyo Programları). Best FM.
  • YILMAZ, C. (2013), Radyo Programları, radyokayitlari.com.

-

Year 2013, Volume: 2 Issue: 4, 107 - 131, 01.11.2013

Abstract

Radio still survives in different forms contrary to what is projected in this digital era that we live in. Successfully incorporating both the conventional and new era technologies, radio provides alternative broadcasting forms using the new media opportunities. In the present study, the innovations that have come with the digital technology and its outcomes for radio audiences and the presenter in a radio program and how they are reflected on the content of the program and programming strategies are discussed. Therefore, Ceyhun Yılmaz who is presenting a radio show on Best FM and his radio program are analysed. Concurrently with the radio show of Ceyhun Yılmaz, the Twitter posts in social media and the visual productions called "PACYA" (Backstage Livestream Break) that he performs during the commercials in his radio show are also analysed. The common content production between the radio show, PACYA and Twitter, and how the participation and interaction between the radio presented and audiences (audience and social media participants) progress are assessed.

References

  • Carpentier, N. (2009). Participation is not enough: The conditions of possibility of mediated participatory practices. European Journal of Communication, 24(4): 407420.
  • Couldry, N. (2009). Does ‘the media’ have a future?. European Journal of Communication, 24(4): 437-449.
  • Jenkins, H. ve Deuze, M. (2008). Editorial: Convergence culture. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 14(1): 5-12.
  • Knight, J. ve Weedon, A. (2010). Editorial: Social networking vs. timeshifting. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 16(2):147-149.
  • Knight, J. ve Weedon, A. (2009). Editorial. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 15(4):379-381.
  • PACYA,https://twitter.com/pacya
  • PACYA, http://www.ustream.tv/channel/pacya-21
  • StarMETRE (2013), İnternet ve Sosyal Medya Analizleri, www.starmetre.com
  • Sundet, S. V. ve Ytreberg, E. (2009). Working notions of active audiences: Further research on the active participant in convergent media industries. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 15(4):383-390.
  • YILMAZ, C. www.ceyhunyilmaz.com YILMAZ, C. https://twitter.com/ceyhunyilmaz
  • YILMAZ, C. https://www.facebook.com/ceyhunyilmaz?fref=ts
  • YILMAZ, C. (Sunucu). (2013). Ceyhun Yılmaz Şov. (Radyo Programları). Best FM.
  • YILMAZ, C. (2013), Radyo Programları, radyokayitlari.com.
There are 13 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

E. Özlem Ataman

Publication Date November 1, 2013
Submission Date July 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 4

Cite

APA Ataman, E. Ö. (2013). Radyoda Dinleyici/Katılımcı /Takipçi Etkileşimi ve Görselleşme: "Ceyhun Yılmaz Şov ve Pacya". İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(4), 107-131.