Ethical positions are seen as one of the most
important indicatives of evaluations and assessments of individuals about
ethical issues. This scale which has a broad and common usage in studies in the
field of Psychology, is started to be used in management and marketing. But
since the scale consists of complicated and inexplicable expressions and
statements, it causes problems in validity and reliability manner. The aim of
this study is to make contribution to the validity and reliability studies
about Ethical Position Scale which is commonly used in business and consumers’
behaviors in literature. Data that were collected by survey method within the
scope of research were analyzed by using SPSS and AMOS statistical package
programs. Data that were obtained as a result of analyses were subjected to the
confirmatory factor analysis. As in the original scale, it was precipitated
that the scale could be used as a two-dimensional scale such as idealism and
relativism.
Etik pozisyonlar, bireylerin etik konulara
ilişkin değerlendirmelerinin önemli belirleyicilerinden birisi olarak
görülmektedir. Psikoloji alanında çalışmalarda kullanılan yaygın kullanım alanı
bulan ölçek, son yıllarda yönetim ve pazarlama alanlarında da kullanılmaya
başlamıştır. Ancak ölçeğin karmaşık ve anlaşılması zor ifadelerden oluşması
geçerlilik ve güvenilirlik sorunları yaşanmasına neden olmaktadır. Bu
çalışmanın amacı, literatürde işletme ve tüketici davranışlarına ilişkin
çalışmalarda kullanımı giderek artan Etik Pozisyon Ölçeği’ne ilişkin geçerlilik
ve güvenilirlik çalışmalarına katkıda bulunmaktır. Araştırma kapsamında anket
yöntemi ile toplanan veriler SPSS ve AMOS istatistik paket programları ile
analiz edilmiştir. Elde edilen veriler doğrulayıcı faktör analizine tabi
tutulmuştur. Ölçeğin orijinalinde olduğu gibi idealizm ve rölativizm olmak
üzere iki boyutlu bir ölçek olarak kullanılabileceği sonucuna
ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 15, 2016 |
Submission Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 3 |