Traditional methods of recruitment process have been
gradually given up with developing technologies and changing demographic
structure. Usage of social networking websites has been rising with the impact
of the factors like costs, changes of labor supply, competition and
organizational disposition. In addition, it was observed that results like the
advantage of time and cost, reaching the broader target audience, increasing
quality of candidates, affiliation with candidates and empowering employer
branding and issues that legal, ethical and privacy have emerged. In this
research, it has been aimed that to obtain empirical data contribution with
regard to the question, how both human resources professionals and job seekers
take advantage of the integration the social network websites and professional
recruitment process? via usage analysis of social network websites, which have
more than three billion active users on a global scale and more than fifty
million in Turkey. In this research, the hypotheses such as existing effect,
time, cost, strong communication advantages and negative image and unethical
usage disadvantages of social network websites have been tested in the
recruitment process. Three major social network websites, LinkedIn, Facebook
and Twitter, have been examined due to mostly being used by human resources
professionals and job seekers. Qualitative content analyses have been carried
out by collecting data via in-depth and focus group interviews with human
resources employees of a holding which includes six corporates and also with
job seekers. It has been observed that the purpose of job seekers’ using social
network websites is to build networks, connections and reach new job
opportunities; likewise, businesses also aim for reaching, attracting
candidates and communication at the beginning of the recruitment process.
Günümüzde ilerleyen
teknoloji ve değişen demografik yapı ile birlikte işe alım sürecinde geleneksel
yöntemler yavaş yavaş terk edilmeye başlanmıştır. Maliyet, iş gücünün
yapısındaki değişim, rekabet ve örgütsel yatkınlık gibi faktörlerin etkisi ile
işe alım sürecinde sosyal ağ sitelerinin kullanımı artmaktadır. Bunun
beraberinde zaman ve maliyet avantajı, hedeflenmiş daha geniş kitleye ulaşım,
aday kalitesinin artması, adaylara yakınlık ve işveren markasının güçlenmesi
gibi sonuçlar ile hukuk, etik ve gizlilikle ilgili sorunların da ortaya çıktığı
görülmüştür. Araştırmada, işe alım sürecinde; dünyada üç milyardan fazla,
Türkiye’de de elli milyonun üzerinde aktif kullanıcıya sahip sosyal ağ
sitelerinin, hem insan kaynakları çalışanları hem de iş arayanlar açısından
kullanım durumları analiz edilerek sosyal ağ sitelerinin profesyonel işe alım
süreçlerine bütünleşmesi ile hem işletmelerin, hem de iş arayanların nasıl
avantaj sağlayabilecekleri sorusuna ilişkin görgül veri katkısı sağlanması
amaçlanmıştır. Sosyal ağ sitelerinin işe alım sürecinde etkili olup; iletişimi
güçlendirip, zaman, maliyet avantajına sahip olması ile olumsuz imaj, etik dışı
kullanım gibi dezavantajları olduğunu belirten varsayımların doğruluğu
araştırılmıştır. Çalışmada, insan kaynakları yönetimi çalışanlarının ve iş
arayanların en sık kullandıkları üç büyük sosyal ağ sitesi LinkedIn, Facebook
ve Twitter incelenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formları ile altı
işletmeye sahip bir holdingin insan kaynakları çalışanları ile yapılan
derinlemesine görüşmeler ve iş arayışında olan kişilerle gerçekleştirilen odak
grup görüşmeleri aracılığıyla toplanan verilerle nitel içerik analizleri
gerçekleştirilmiştir. Literatür ile uyumlu olarak sosyal ağ sitelerinin iş
arayanlar tarafından daha çok ağlar, bağlantılar kurmak ve iş fırsatlarına
ulaşmak; işletmeler tarafından da işe alım sürecinin başında, adaylara ulaşmak,
cezbetmek ve iletişim amaçları ile kullanıldığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 22, 2019 |
Submission Date | July 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 3 |