Research Article
BibTex RIS Cite

İRAN’DA SİYASİ İSLAMIN SİNEMAYA ETKİSİ

Year 2022, Volume: 1 Issue: 1, 113 - 127, 17.01.2022

Abstract

İran sineması 1990’lı yılların sonlarında, dünya sinemasında yer almaya başlamış, 2000’li yıllarda ise batıdaki en önemli festivallerin onur konuğu olmayı başarmıştır. İslami rejime geçildiğinde sinemanın yasaklanmasına kesin gözüyle bakılırken, Humeyni’nin sinema ile ilgili yaptığı açıklamalarla yoluna devam edebilmiştir. Bu yol zor, karmaşık, bolca tartışmalı ve sansür kuralları ile doludur. Siyasi İslamın sinemayı ele geçirip, dini-İslami sinema yapma isteği ile mücadele etmiştir. Bu mücadeleyi sadece yönetmenler ve entelektüeller değil, halk, din adamları ve sinema salonu sahiplerine varan büyük bir kitle vermiştir. İran sinemasının hem ülke içinde hem de dışında kendine yer edinmesi, çokta kolay olmamıştır. Bu makale siyasi islam ile baş eden bu sinemayı, sansür ve din adamlarına karşı verdiği mücadele süreçlerini ve tartışmaları ele alacak, dünya sinemasının en çok bilinen sineması olma yolunda verdiği savaşı ve bu süreci açıklamaya çalışacaktır.

References

  • Aktaş, Cihan (1998), Şarkın Şiiri İran sineması, Nehir Yay., İstanbul,
  • And, Metin(2002), Ritüelden Drama, YKY, İstanbul,
  • Batur, Sabire(2007), Siyasal İslam Sineması Örneğinde İran Sineması, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sinema ve Tv Bölümü, ve Tv Bölümü, Yayınlanmamış doktora tezi,
  • Batur, Sabire(2003), “Abbas Kiyarüstemi; Çocuk gözüyle İran’ı Keşfetmek”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, 1. Uluslararası Çocuk Filmleri Festivali Kataloğu
  • Batur, Sabire., “Kar Altındaki Ateş; İran Sinemasında Kadın”, “Kadın çalışmalarında Disiplinler Arası Buluşma, 1–4 Mart 2004, Sempozyum Bildiri Metinleri, 3.Cilt, Yeditepe Üniv. GSF. İstanbul, Ağustos, 2004
  • Güllük, İsmail(2010), İslam Hukuku Açısından Sinema Ve Problemleri, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlahiyat Anabilim Dalı, İslam Hukuku Bilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi
  • Laleh, Hüseyin(2020), Modern İran Sinemasında İran Edebiyatının İzleri, Dört Mevsim yayınevi,
  • Nacifi, Hamid(1997),Akt: Emrah Özen İran’da İslamize Film Kültürü,25. Kare Kültür ve Sanat Dergisi, Sayı 18,
  • Malcy, Andrien(1995), Chaier du cinema, La censure, Juliet-Aout, 1995, No: 493 Yaren, Özgür(2002), Sinema Evi Başkanı Feresteh Taerpur ile Röportaj (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi), Ankara Üniversitesi,
  • Zebil, (Batur),Sabire(1997) “Mahmelbaf’ın Gerçeğe Gebbe’vari Yaklaşımı”, 25. Kare Sinema Kültür Dergisi, Sayı: 20, Temmuz-Eylül 1997,

THE EFFECT OF POLITICAL ISLAM ON CINEMA IN IRAN

Year 2022, Volume: 1 Issue: 1, 113 - 127, 17.01.2022

Abstract

Iranian cinema began to take its place in world cinema in the late 1990s, and in the 2000s, it managed to be the guest of honor of the most important festivals in the west. While it was considered certain to ban the cinema when the Islamic regime was adopted, it was able to continue on its way with the statements made by Khomeini about cinema. This path is difficult, complex, highly controversial and full of censorship rules. A struggle was fought against the political Islam’s desire to take over the cinema and make religious-Islamic cinema. This struggle was fought not only by the directors and intellectuals, but also by the public, clergy and movie theater owners. It was not easy for Iranian cinema to find a place for itself both inside and outside the country. This article will deal with this cinema, which has dealt with political Islam, its struggle against censorship and clergy, and its discussions, and will try to explain its struggle to become the best-known cinema of the world cinema and this process.

References

  • Aktaş, Cihan (1998), Şarkın Şiiri İran sineması, Nehir Yay., İstanbul,
  • And, Metin(2002), Ritüelden Drama, YKY, İstanbul,
  • Batur, Sabire(2007), Siyasal İslam Sineması Örneğinde İran Sineması, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sinema ve Tv Bölümü, ve Tv Bölümü, Yayınlanmamış doktora tezi,
  • Batur, Sabire(2003), “Abbas Kiyarüstemi; Çocuk gözüyle İran’ı Keşfetmek”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, 1. Uluslararası Çocuk Filmleri Festivali Kataloğu
  • Batur, Sabire., “Kar Altındaki Ateş; İran Sinemasında Kadın”, “Kadın çalışmalarında Disiplinler Arası Buluşma, 1–4 Mart 2004, Sempozyum Bildiri Metinleri, 3.Cilt, Yeditepe Üniv. GSF. İstanbul, Ağustos, 2004
  • Güllük, İsmail(2010), İslam Hukuku Açısından Sinema Ve Problemleri, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlahiyat Anabilim Dalı, İslam Hukuku Bilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi
  • Laleh, Hüseyin(2020), Modern İran Sinemasında İran Edebiyatının İzleri, Dört Mevsim yayınevi,
  • Nacifi, Hamid(1997),Akt: Emrah Özen İran’da İslamize Film Kültürü,25. Kare Kültür ve Sanat Dergisi, Sayı 18,
  • Malcy, Andrien(1995), Chaier du cinema, La censure, Juliet-Aout, 1995, No: 493 Yaren, Özgür(2002), Sinema Evi Başkanı Feresteh Taerpur ile Röportaj (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi), Ankara Üniversitesi,
  • Zebil, (Batur),Sabire(1997) “Mahmelbaf’ın Gerçeğe Gebbe’vari Yaklaşımı”, 25. Kare Sinema Kültür Dergisi, Sayı: 20, Temmuz-Eylül 1997,
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies, Radio-Television
Journal Section Research Articles
Authors

Sabire Soytok This is me 0000-0002-2351-7104

Publication Date January 17, 2022
Submission Date September 30, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Soytok, S. (2022). İRAN’DA SİYASİ İSLAMIN SİNEMAYA ETKİSİ. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Sanat Araştırmaları, 1(1), 113-127.

International Journal of Social Sciences and Art Studies
ISSN: 2792-0968

Call for Articles – January 2022
(Volume 2 – Issue 3)

Dear Scientists and Researchers,
The International Journal of Social Sciences and Art Studies, which started its publication life in 2022 with its 1st issue, is an open access international academic journal subject to double refereeing process, which publishes twice a year, in January and July. Our journal covers the fields of history, sociology, psychology, philosophy, archeology, art history, behavioral sciences, linguistics, literature and fine arts, in which the relations of communication science with other disciplines are supported by new and original academic research that will contribute to the field from different perspectives. It publishes theoretical and/or applied original and compilation articles belonging to disciplines such as No fee is charged for the articles during the application and publication process.

Publication Process
All authors are regularly informed about the processes of the articles. The articles sent to the journal are directed to the field editors after the pre-evaluation process of the editorial board and sent to two referees who are experts in the field. Referee returns vary between 6-8 weeks. In line with the evaluation reports from the referees, it is decided to publish the article, request correction from the author or reject the article. Accepted articles enter the publication process for the next issue. Detailed information about the process can be accessed at https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar.

You can submit your article applications via the DergiPark system using the link https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar. The articles to be sent must be arranged in accordance with the principles specified in the "Article Writing Rules" section on the main page of the journal. Thank you in advance for your contribution.

regards

International Journal of Social Sciences and Art Studies Editorial Board
Address: Near East University, Center for Communication Studies, Nicosia
E-Mail: issar.info@neu.edu.tr
Internet: https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar