Bu çalışma, Türkiye genelinde, ilköğretim öğrencilerinin demokratik ülke algısını ve demokrasi ile ülkenin hangi özelliğini bağdaştırdıklarını tespit etmeyi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Çalışma örneklemini, Türkiye genelindeki 26 ilden seçilen ilköğretim 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Elde edilen veriler betimleyici analizine tabii tutulmuş ve şu sonuçlara ulaşılmıştır: Öğrencilerin yarısı dünyada en demokratik ülke olarak Türkiye’yi görmektedirler. Bunun nedeni olarak Türkiye’de seçim olmasını, seçme seçilme hakkının olmasını ve herkesin eşit haklara sahip olmasını göstermişlerdir. Öğrencilerin önemli bir bölümü Avrupa ülkelerini, Amerika Birleşik Devletlerini, Japonya’yı ve Çin’i demokratik ülke olarak algılamaktadırlar. Bu ülkeleri demokratik ülke olarak algılayan öğrencilerin temel gerekçelerinin başında bu ülkeleri gelişmiş olarak görmeleri gelmektedir.
In this research, middle school students’ perceptions about democratic country and how they linked democracy to any properties of the country were investigated. This study used phenomolagical design. The research sample consisted of middle school students from 26 cities of Turkey. The data obtained from the students were analyzed by using descriptive analysis method. The results showed that half of the students believe that Turkey is the most democratic country in the world. The reasons of this finding are that the students stated that there is election in Turkey, anybody can be selected to represent people in parliament, and people living in Turkey have equal rights. Most of the students do not perceive European countries, U.S.A., and Japanese as democratic country as Turkey. Also some of the students stated that these countries are democratic since they are developed countries.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2012 |
Submission Date | December 21, 2016 |
Acceptance Date | June 25, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 1 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International