The purpose of this study was to investigate the correlation between reading attitudes and academic success of elementary students in Turkish course with structural equation modelling. The correlative investigation model was adopted in the research. The sample of the research consisted of 196 students from five public elementary schools, chosen according to random sampling method. In order to answer the research question, “The reading attitude scale” was used in the study. Also, the data in relation with students’ academic success in Turkish course were gathered from their school report cards regarding the first semester. In this research, LISREL 8.51 structural equation programme was used in model establishing by using the observed variables predicted. According to the findings obtained in the research, it was found out that the compatibility index results of the constructed equation model, the model-data compatibility was found out to be high enough in the research [χ2/df=1.28; GFI=0.94; CFI=0.98; AGFI=0.91; RMSEA=0.038; RMR and SRMR=0.058; NFI=0.93; NNFI=0.97]. In the regression equation, it was found out that the variable best predicting students’ academic success in Turkish course is the variable of “academic reading” (γ=0.88) in relation to reading. On the other hand, it was understood that all four predictor variables that were included in the regression equation account for 59% of the overall variance of the academic success in Turkish course in the research.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin okuma tutumları ile Türkçe dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişkiyi yapısal eşitlik modeli ile incelemektir. Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmış olup, araştırmada betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini, Niğde ilinden tesadüfi örnekleme yöntemine göre beş okuldan seçilen toplam 196 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın problem cümlesine cevap arayabilmek için, çalışmada veriler “okuma tutum ölçeği” ile toplanmıştır. Ayrıca, araştırmada öğrencilerin akademik başarı puanlarının belirlenmesinde ise ilk dönemki karne notları dikkate alınmıştır. Araştırmada değişkenler arasında yapısal modelin kurulmasında LISREL 8.51 programından yaralanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, model-veri uyum indeksleri yüksek düzeyde bulunmuştur [χ2/sd=1.28; GFI=0.94; CFI=0.98; AGFI=0.91; RMSEA=0.038; RMR ve SRMR=0.058; NFI=0.93; NNFI=0.97]. regresyon analizinde ise, akademik okuma faktörünün öğrencilerin Türkçe dersindeki akademik başarılarının önemli bir yordayıcısı (γ=0.88) olduğu saptanmıştır. Diğer taraftan, yapılan regresyon analizi neticesinde okuma tutumuna ilişkin dört faktörün Türkçe dersindeki akademik başarının %59’unu açıkladığı tespit edilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2012 |
Submission Date | December 22, 2016 |
Acceptance Date | June 25, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 1 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International