The purpose of this research is to determine the hidden curriculum of a
school according to teachers and students. In this research, one of the qualitative
research methods, the phenomenological research design was used. 24 students from each grade 9., 10., 11. and 12 and 2 English, 2 Turkish
Literature, 2 Mathematics, 1 German Language and 1 Physical Education teacher
from the Selami Değer High School in Siirt province in 2016-2017 education year
make up the working group of the study.
A semi-structured interview form developed by the researchers and examining
documents were used in order to collect
data in the study. The data collected was analyzed by descriptive
analysis. As a result of the research;
it is found that students think there are inadequate social activities in
school, classrooms are noisy and therefore sometimes lessons are inefficient.
Students are satisfied with the teachers and but they find the administrators
strict and distant. Teachers are pleased with the students and the class environment.
However, they think that course books need to be developed.
Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerine ve
öğretmenlerine göre okulun örtük programının belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik araştırma deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Siirt ili
merkezinde bulunan Selami Değer Anadolu Lisesi’nde 9, 10, 11 ve 12. sınıfta
öğrenim görmekte olan 24 öğrenci ve 2 İngilizce, 2 dil ve anlatım, 2 matematik,
1’er Almanca ve beden eğitimi dersi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri
araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme ve doküman
incelemesi yoluyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analize tabi
tutulmuştur. Araştırmanın sonucunda; öğrencilerin okuldaki sosyal aktiviteleri
yetersiz, sınıf ortamını gürültülü ve dolayısıyla kimi zaman verimsiz olduğunu
düşündükleri bulunmuştur. Öğrenciler, öğretmen ve idarecilerden memnundur ancak
öğrenciler tarafından idarecilerin katı ve mesafeli olduğu düşünülmektedir.
Öğretmen sınıf ortamında ve öğrencilerden memnundur. Ancak öğretmenler ders
kitaplarının geliştirilmesi gerektiğini savunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | June 27, 2018 |
Acceptance Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458