The aim of this study is to determine the sensitivity to the teaching profession and the effective teaching specialties of pre-service teachers who are either studying in the last year in the Faculty of Education or attending the Pedagogical Formation certificate program at Mersin University. In the study, among quantitative research methods, survey method was used. The research sample, which was determined by the method of convenience sampling, consists of 495 pre-service teachers, 345 of whom were female and 150 of whom were male. After the data was collected, some statistical analyses were performed using SPSS 20 and LISREL 8.71. According to the results, it was determined that pre-service teachers of both Education Faculty and Pedagogical Formation certificate program not only are quite sensitive to the teaching profession but also have highly effective teacher specialties. Also, the only statistically significant difference was observed between some of the departments of the pre-service teachers. No significant relationship was found in the sensitivity to the teaching profession and the effective teaching specialties of pre-service teachers in terms of the gender, high school, education levels of mothers and fathers and the order of preference of the teaching profession. The results also showed that there is a statistically significant positive correlation between the sensitivity to the teaching profession and the effective teaching specialties of pre-service teachers (r = 0,431, p<0,01).
Bu çalışmanın amacı, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıf öğrencileri ile Mersin Üniversitesi Pedagojik Formasyon Sertifika Programında eğitim alan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik duyarlılıklarını ve etkili öğretmenlik özelliklerini belirlemektir. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, 2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerindeki 671 adet son sınıf öğrencileri ile Mersin Üniversitesi Pedagojik Formasyon Sertifika Programında eğitimine devam eden 677 adet öğretmen adayı oluşturmaktadır. Örneklemi ise kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi ile belirlenmiş, evrenden ulaşılabilen 345’i kadın 150’si erkek olan 495 adet öğretmen adayından oluşmaktadır. SPSS 20 ve LISREL 8.71 istatistik paket programları kullanılarak toplanan veriler üzerindeki uygun istatistiksel analizler yapılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının mesleki duyarlılıklarının ve etkili öğretmen özelliklerinin oldukça yüksek olduğu ve sadece öğrenim görülen bölümlere göre anlamlı farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının cinsiyeti, mezun oldukları lise türleri, anne ve babanın eğitim durumu ve öğretmenlik mesleği tercih sırası ile öğretmenlik mesleğine yönelik duyarlılıkları ve etkili öğretmen özellikleri arasında anlamlı bir ilişkinin bulunmadığı belirlenmiş; öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik duyarlılıkları ile etkili öğretmen özelliklerine sahip olma düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif bir korelasyon olduğu ve bu korelasyonun istatistiksel açıdan anlamlı olduğu gözlenmiştir (r = 0,431, p<0,01).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | October 25, 2018 |
Acceptance Date | December 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International