Research Article
BibTex RIS Cite

The Investigation of the Sensitivity to the Teaching Profession and the Effective Teaching Specialties of Pre-Service Teachers Studying at Education Faculty and Attending Pedagogical Formation Certificate Program

Year 2018, Volume: 4 Issue: 2, 144 - 164, 31.12.2018

Abstract

The aim of this study is to determine the sensitivity to the teaching profession and the effective teaching specialties of pre-service teachers who are either studying in the last year in the Faculty of Education or attending the Pedagogical Formation certificate program at Mersin University. In the study, among quantitative research methods, survey method was used. The research sample, which was determined by the method of convenience sampling, consists of 495 pre-service teachers, 345 of whom were female and 150 of whom were male. After the data was collected, some statistical analyses were performed using SPSS 20 and LISREL 8.71. According to the results, it was determined that pre-service teachers of both Education Faculty and Pedagogical Formation certificate program not only are quite sensitive to the teaching profession but also have highly effective teacher specialties. Also, the only statistically significant difference was observed between some of the departments of the pre-service teachers. No significant relationship was found in the sensitivity to the teaching profession and the effective teaching specialties of pre-service teachers in terms of the gender, high school, education levels of mothers and fathers and the order of preference of the teaching profession. The results also showed that there is a statistically significant positive correlation between the sensitivity to the teaching profession and the effective teaching specialties of pre-service teachers (r = 0,431, p<0,01).

References

  • Akkaya, N. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 35-42.
  • Akyüz, Y. (2014) Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000 – M.S. 2014, Pegama Yayıncılık, Ankara.
  • Bartholomew, D. J., Knott, M., & Moustaki, I, (2011) Latent Variable Models And Factor Analysis: A Unified Approach. West Sussex: Wiley.
  • Bozdoğan A. E., Aydın, D. ve Yıldırım K. (2007). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(2), 83-97.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis For Applied Research. New York: Guilford Pres.
  • Coultas C. J. ve Lewin M. K. (2002). Who Becomes a Teacher? The Characteristics of Student Teachers in Four Countries. International Journal of Educational Development, 22, 243-260.
  • Çelikgöz, N. & Çetin, F. (2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Millî Eğitim Dergisi, 162, 160-167.
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011) Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi,19(2), 427-438.
  • Field, A. P. (2009). Discovering Statistics Using Spss: (and sex and drugs and rock 'n' roll) (Third Edition). London: Sage Publications.
  • Karabacak, K. & Uzun, E.N. (2014) Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Duyarlılığı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 178-190.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kavcar, C. (1999) “Nitelikli Öğretmen Sorunu”. Eğitimde Yansımalar ve 21. Yüzyılın Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu (25-27 Kasım 1999). Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Araştırma-Geliştirme Merkezi.
  • Küçükahmet, L. (2000). Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. L. Küçükahmet (Ed.) Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Oktay, A. (1991). Değişen Toplumlarda Aile ve Eğitim. Sosyo-Ekonomik Yönü İle Aile Sempozyumu. İstanbul.
  • Özdamar, K. (2004) Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi - 1, Eskişehir, 2004, Kaan Kitabevi, 5. Baskı, Sayfa 633.
  • Özder, H., Konedralı, G. ve Zeki, C. P. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(2), 253-275.
  • Rosenthal, R. & Rosnow, R. L. (2008). Essential Of Behavioral Research (Third Edition). Ny: Mcgraw-Hill, Inc.
  • Soran, H., Demirci, C. ve Atay, E. (1996). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilimleri Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. II. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Şen, Ş. ve Erişen Y. (2002). “Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 99-116.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory And Confirmatory Factor Analysis. Washington, Dc: American Psychological Association Pres.
  • Uygun, S. (2008). Ortaöğretim Sosyal Alanlar Bölümünde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Duyarlılıkları, Ulusal Sosyal Bilimler Eğitimi Sempozyumu (14-17 Mayıs),Çanakkale.
  • Uygun, S. (2016). Pedagojik Formasyon ve Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlıklarının Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 17(1), 313-330.
  • Uygun, S., Şahin, Ç. ve Okur E. (2010). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılık Ölçeği Geliştirme Çalışmaları. International Symposium On Sustainable Development (June 8-9 2010), International Burchuniversity, Sarajevo.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2015) Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına İlişkin Usul ve Esaslar. http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/-/journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/7052802 adresinden 10.10.2018 erişildi.

Eğitim Fakültesi ile Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılıklarının ve Etkili Öğretmen Özelliklerinin İncelenmesi

Year 2018, Volume: 4 Issue: 2, 144 - 164, 31.12.2018

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıf öğrencileri ile Mersin Üniversitesi Pedagojik Formasyon Sertifika Programında eğitim alan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik duyarlılıklarını ve etkili öğretmenlik özelliklerini belirlemektir. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, 2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerindeki 671 adet son sınıf öğrencileri ile Mersin Üniversitesi Pedagojik Formasyon Sertifika Programında eğitimine devam eden 677 adet öğretmen adayı oluşturmaktadır. Örneklemi ise kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi ile belirlenmiş, evrenden ulaşılabilen 345’i kadın 150’si erkek olan 495 adet öğretmen adayından oluşmaktadır. SPSS 20 ve LISREL 8.71 istatistik paket programları kullanılarak toplanan veriler üzerindeki uygun istatistiksel analizler yapılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının mesleki duyarlılıklarının ve etkili öğretmen özelliklerinin oldukça yüksek olduğu ve sadece öğrenim görülen bölümlere göre anlamlı farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının cinsiyeti, mezun oldukları lise türleri, anne ve babanın eğitim durumu ve öğretmenlik mesleği tercih sırası ile öğretmenlik mesleğine yönelik duyarlılıkları ve etkili öğretmen özellikleri arasında anlamlı bir ilişkinin bulunmadığı belirlenmiş; öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik duyarlılıkları ile etkili öğretmen özelliklerine sahip olma düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif bir korelasyon olduğu ve bu korelasyonun istatistiksel açıdan anlamlı olduğu gözlenmiştir (r = 0,431, p<0,01).

References

  • Akkaya, N. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 35-42.
  • Akyüz, Y. (2014) Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000 – M.S. 2014, Pegama Yayıncılık, Ankara.
  • Bartholomew, D. J., Knott, M., & Moustaki, I, (2011) Latent Variable Models And Factor Analysis: A Unified Approach. West Sussex: Wiley.
  • Bozdoğan A. E., Aydın, D. ve Yıldırım K. (2007). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(2), 83-97.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis For Applied Research. New York: Guilford Pres.
  • Coultas C. J. ve Lewin M. K. (2002). Who Becomes a Teacher? The Characteristics of Student Teachers in Four Countries. International Journal of Educational Development, 22, 243-260.
  • Çelikgöz, N. & Çetin, F. (2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Millî Eğitim Dergisi, 162, 160-167.
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011) Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi,19(2), 427-438.
  • Field, A. P. (2009). Discovering Statistics Using Spss: (and sex and drugs and rock 'n' roll) (Third Edition). London: Sage Publications.
  • Karabacak, K. & Uzun, E.N. (2014) Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Duyarlılığı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 178-190.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kavcar, C. (1999) “Nitelikli Öğretmen Sorunu”. Eğitimde Yansımalar ve 21. Yüzyılın Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu (25-27 Kasım 1999). Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Araştırma-Geliştirme Merkezi.
  • Küçükahmet, L. (2000). Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. L. Küçükahmet (Ed.) Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Oktay, A. (1991). Değişen Toplumlarda Aile ve Eğitim. Sosyo-Ekonomik Yönü İle Aile Sempozyumu. İstanbul.
  • Özdamar, K. (2004) Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi - 1, Eskişehir, 2004, Kaan Kitabevi, 5. Baskı, Sayfa 633.
  • Özder, H., Konedralı, G. ve Zeki, C. P. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(2), 253-275.
  • Rosenthal, R. & Rosnow, R. L. (2008). Essential Of Behavioral Research (Third Edition). Ny: Mcgraw-Hill, Inc.
  • Soran, H., Demirci, C. ve Atay, E. (1996). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilimleri Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. II. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Şen, Ş. ve Erişen Y. (2002). “Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 99-116.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory And Confirmatory Factor Analysis. Washington, Dc: American Psychological Association Pres.
  • Uygun, S. (2008). Ortaöğretim Sosyal Alanlar Bölümünde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Duyarlılıkları, Ulusal Sosyal Bilimler Eğitimi Sempozyumu (14-17 Mayıs),Çanakkale.
  • Uygun, S. (2016). Pedagojik Formasyon ve Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlıklarının Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 17(1), 313-330.
  • Uygun, S., Şahin, Ç. ve Okur E. (2010). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılık Ölçeği Geliştirme Çalışmaları. International Symposium On Sustainable Development (June 8-9 2010), International Burchuniversity, Sarajevo.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2015) Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına İlişkin Usul ve Esaslar. http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/-/journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/7052802 adresinden 10.10.2018 erişildi.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Murat Boran 0000-0003-4626-2404

Tuğba Yanpar Yelken 0000-0002-0800-4802

Publication Date December 31, 2018
Submission Date October 25, 2018
Acceptance Date December 27, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Boran, M., & Yanpar Yelken, T. (2018). Eğitim Fakültesi ile Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılıklarının ve Etkili Öğretmen Özelliklerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 4(2), 144-164.
AMA Boran M, Yanpar Yelken T. Eğitim Fakültesi ile Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılıklarının ve Etkili Öğretmen Özelliklerinin İncelenmesi. ISSEJ. December 2018;4(2):144-164.
Chicago Boran, Murat, and Tuğba Yanpar Yelken. “Eğitim Fakültesi Ile Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılıklarının Ve Etkili Öğretmen Özelliklerinin İncelenmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 4, no. 2 (December 2018): 144-64.
EndNote Boran M, Yanpar Yelken T (December 1, 2018) Eğitim Fakültesi ile Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılıklarının ve Etkili Öğretmen Özelliklerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 4 2 144–164.
IEEE M. Boran and T. Yanpar Yelken, “Eğitim Fakültesi ile Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılıklarının ve Etkili Öğretmen Özelliklerinin İncelenmesi”, ISSEJ, vol. 4, no. 2, pp. 144–164, 2018.
ISNAD Boran, Murat - Yanpar Yelken, Tuğba. “Eğitim Fakültesi Ile Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılıklarının Ve Etkili Öğretmen Özelliklerinin İncelenmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 4/2 (December 2018), 144-164.
JAMA Boran M, Yanpar Yelken T. Eğitim Fakültesi ile Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılıklarının ve Etkili Öğretmen Özelliklerinin İncelenmesi. ISSEJ. 2018;4:144–164.
MLA Boran, Murat and Tuğba Yanpar Yelken. “Eğitim Fakültesi Ile Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılıklarının Ve Etkili Öğretmen Özelliklerinin İncelenmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, vol. 4, no. 2, 2018, pp. 144-6.
Vancouver Boran M, Yanpar Yelken T. Eğitim Fakültesi ile Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılıklarının ve Etkili Öğretmen Özelliklerinin İncelenmesi. ISSEJ. 2018;4(2):144-6.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International