Nowadays, biology science is gaining importance because of its scientific and social aspects. The subject of evolution is among the most followed by the scientific community and the society. The main aim of this study is to determine the pre-service biology teacher candidates' thoughts about evolution and creationism in the curriculum and their future professional concerns about the teaching of evolution. In this research, qualitative research approach was used to obtain more detailed data and to make descriptions for the prospective teachers' views on the subject. For this purpose, 117 biology teacher candidates were asked 4 questions with semi-structured interview technique. According to the findings, 39.3% of the prospective teachers stated that the theory of evolution should not be in the curriculum, 63.2% stated that creationism should be a part of the biology curriculum and a high rate of 84.6% wanted evolution and creation to be presented together in the curriculum. The study also showed that the vast majority of prospective teachers have various professional concerns about the teaching of evolution.
Günümüzde biyoloji bilimi, hem bilimsel hem de sosyal yönü olması nedeniyle giderek önem kazanmaktadır. Evrim konusu da bilim camiası ve toplum tarafından en çok takip edilen konular arasındadır. Bu çalışmanın temel amacı biyoloji öğretmen adaylarının evrim ve yaradılışçılık konularının müfredatta bulunması ile ilgili düşüncelerini ve evrim öğretimi ile ilgili ileriye yönelik mesleki kaygılarını tespit etmektir. Araştırmada, öğretmen adaylarının konu ile ilgili görüşleri hakkında daha ayrıntılı veri elde etmek ve betimlemeler yapabilmek için nitel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Bu amaçla 117 biyoloji öğretmen adayına yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile 4 adet soru sorulmuştur. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının %39,3’ü evrim teorisinin müfredatta olmaması gerektiğini belirttikleri, %63,2’si yaratılışçılığın biyoloji müfredatının bir parçası olması gerektiğini belirttikleri, %84,6 gibi yüksek bir oranın ise evrim ve yaradılışın müfredatta birlikte sunulmasını istedikleri göze çarpmaktadır. Çalışma ile ayrıca, öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğunun evrim öğretimi ile ilgili çeşitli mesleki kaygılara sahip oldukları da gözler önüne serilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | November 2, 2020 |
Acceptance Date | December 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International