Bu araştırma Cumhuriyet Dönemi’nin ilk üç şeker fabrikası olan Uşak, Alpullu ve Eskişehir fabrikalarındaki yaygın eğitimin değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden sözlü tarih ve literatür taraması yöntemleri kullanılmış; üç fabrika, Türkiye’de sektöründe ilk olmaları nedeniyle seçilmiştir. Uşak, Alpullu ve Eskişehir şeker fabrikaları ziyaret edilmiştir. Beş kişiyle görüşmeler gerçekleştirilmiş; çalışan, müdürler ve fabrikalardan emekli kişilerden konuyla ilgili olarak anı, hatırat ve kişisel fotoğraf arşivlerine ulaşılmıştır. Ayrıca şehirlerin halk ve fabrika kütüphaneleri taranmıştır. Araştırmanın amacı, Cumhuriyet’in ilk on yılında kurulan şeker fabrikalarının, şeker ve yan ürünleri üretimi yanında toplumsal yapının gelişmesindeki rolü, sosyo-kültürel yaşamdaki değişiklikler, fabrikalarda verilen eğitimler ile modern Türkiye’nin kuruluşunda şeker fabrikalarının izlerini ortaya çıkarmaktır. Fabrikalar, çalışanlarının, çalışan ailelerinin ve yerel halkın hem ekonomik anlamda refaha ulaşmalarını sağlamış, hem de sosyal hayatlarında sanata, spora ve müziğe bakış açılarını değiştirmiş; kentlilik algısının gelişmesine de katkıda bulunmuşlardır.
ADÜ BAP
EĞF-18004
Bu çalışmanın ortaya çıkmasında desteği olan başta ADÜ BAP Birimi olmak üzere, çalışmaya katılan sözlü tarih bilgilerini vermekten memnuniyet duyan katılımcılara sonsuz teşekkürü borç biliriz.
This research aims to find the effects on informal public education of Uşak, Alpullu and Eskişehir sugar factories. As qualitative research, oral history method, literature and archive reviews were undertaken. Five in-depth interviews were taken and the archives of the personal photos, memoirs related to the topic were attained from the people who work/ed as the factory managers, employees and retired workers in these factories. Also, the factory and provincial public libraries of these cities were investigated elaborately. This research is to reveal the traces of the sugar factories in the foundation of modern Turkey and their informal educational effect on locals, changes in the socio-cultural life by the development of social structure and the role of sugar factories that were established in the first decade of the rebuplic. As a result it was founded that the sugar factories both changed the perspective of the cities for the music, sports and art on the social life and helped to give prosperity achieved in terms of economy for their workers, families and the locals since the day the factories had been established. Moreover, they helped to develop the sense of urbanity in their cities.
EĞF-18004
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | EĞF-18004 |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | January 28, 2021 |
Acceptance Date | March 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 1 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International