Abstract
Bu çalışmada, Çinli öğrencilerin perspektifinden Arapça dinleme kabiliyetinin zorlukları ve bu zorlukların üstesinden gelebilmek için öğrencilerin Çin’deki üniversitelerinde ve Cezayir’de uyguladıkları çözümler ortaya konulmaktadır. Araştırmanın örneklemini, dokuz Çin üniversitesinde Arapça eğitimi alan ve öğrenimleri sırasında seviyelerini yükseltmek için 2019-2020 akademik yılında University of Algiers 2’ye bağlı Yoğunlaştırılmış Dil Eğitim Merkezi’ne gelen yirmi üç öğrenci oluşturmaktadır. Pratik yönüyle çalışma, doğrudan çalışma yönteminde öğrencilerin bir dizi sınıfta çeşitli kayıtları dinlerken yazdıkları kelimelerde yer alan en önemli fonolojik hataları izlemeyi amaçlamaktadır. Daha sonra ise bu uygulama Corona salgını nedeniyle çevrimiçi bir platform olan DingTalk aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma, öğrencilerin ses kayıtlarında yer alan kelimelerin çoğunu tanıyamadıklarını göstermektedir. Dinleme hatalarının kayıtlardaki doğru ifadelerle karşılaştırılması neticesinde kelimeleri tanıyamama derecelerinin şu şekillerde tezahür ettiği gözlemlenmiştir: bir veya daha fazla sesi duyamama, bir veya daha fazla sesi duyma yanılsaması, bir sesin yerine başka bir sesi duyma yanılsaması, birtakım kelimelerin parçalarından oluşan bir kelime duyma yanılsaması, kayıtlarda bahsedilenlerle uyuşması mümkün olmayan rastgele seslerin karışımından oluşmuş kelimeler duyma yanılsaması.