Seccâde ve saf seccâde namaz kılmak için üretilen özel dokumalardır. Temel kompozisyonları nişli mihrâptan oluşur. Mihrâb camilerde Mekke doğrultusunu gösterir. Nişli mihrâb kompozisyonları seccâdelerin namaz kılarken Mekke doğrultusunda yayılmasına da işaret eder. Seccâde ve saf seccâdelerin kompozisyonlarında sanatçılar çeşitli motifler kullanmışlardır. Özellikle orta kompozisyonlarında bazı motifler farklıdır. Örneğin: Nişli mihrâb, kandil, taban izi ve ibrik motifleri İslâm dininden gelir ve derin anlamlar taşır. Bu bağlamda sanatçılar sembolik motiflerle zengin içerikli kompozisyonlar yaparak İslâm sanat tarihine katkıda bulunurken, aynı zamanda onları bir sanat objesi haline de getirmişlerdir
The prayer carpets are special coverings. Their principal compositions consist of altar with a niche (nişli mihrâb) motives. The mihrâb shows the direction of Macca in the mosques. Mihrâb-niche motives on the prayer carpets also pointed out that it is necessary to spread the prayer carpets to the direction of Macca. Artists have produced different patterns which all have based on the compositions of the prayer carpets and communal prayer carpets. There are some motives which made them different. Some of these, like mihrâb-niche, lamp, foot print (ayak taban izi) and ewer (ibrik) motives come from the Islamic religion. In this manner, the artisans have been contributed to Islamic art history not only making rich compositions by the help of these motives, but also bring them as an art object
Other ID | JA74JH42CY |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2007 |
Submission Date | December 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 9 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).