Bu araştırmanın temel amacı, Cornell Not Alma Tekniği ile Türkçe Öğretmen adaylarının dinlediğini anlama becerilerini belirlemektir. Durum desenine dayalı araştırmanın çalışma grubunu, Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği üçüncü sınıfta öğrenim gören 29 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ve öğrenci etkinliklerine yönelik dokümanlar kullanılmıştır. Araştırmada katılımcılara Cornell Not Alma Tekniği kullanılarak 12 oturumluk eğitim verilmiştir. Eğitim sonunda yarı yapılandırılmış görüşme formuyla katılımcıların Cornell Not Alma Tekniğine ilişkin görüşleri alınmıştır. Katılımcılara ait bu görüşler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda katılımcılar, Cornell Not Alma Tekniğini planlı çalışma, anlamlı öğrenme ve dinleme becerilerine yönelik bir teknik olarak ifade etmiştir. Bu teknikle katılımcıların etkili dinleme, bilgiyi ayırt etme, zamanı etkili kullanma, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerileri gelişmiştir. Katılımcılar, Cornell not alma tekniği eğitimi sürecinde kaydetme basamağı, kısaltma basamağı, yansıtma basamağı ve özetleme basamağında problemler yaşamıştır. Problemin çözümünde katılımcılar, uygulamaya yönelik etkinliklerin yapılması, yeni bilgilerin önceki bilgilerle ilişkilendirilmesi, zamanın etkili kullanılması ve uygun metinlerin seçilmesi önerilerini sunmuştur. Katılımcılar, Cornell not alma tekniğinin uygulanması sürecinde çevresel ve bireysel faktörlerin dinleme becerilerine etki ettiğini açıklamıştır.
The main purpose of this research is to determine the listening comprehension skills of Turkish teacher candidates using the Cornell Note-Taking Technique. The study group of the research based on case design consists of 29 students studying at third-grade of Department of Turkish Language Teaching at Faculty of Education at Muş Alparslan University. In the study, semi-structured interview form and documents regarding student activities were used as data collection tools. In the study, 12 sessions of training were given to the participants using the Cornell note-taking technique. At the end of the training, the participants' opinions about the Cornell Note-Taking Technique were obtained with a semi-structured interview form. These opinions of the participants were subjected to content analysis. As a result of the study, the participants expressed the Cornell Note-Taking Technique as a technique for planned study, meaningful learning and listening skills. With this technique, the participants' effective listening, distinguishing information, using time effectively, critical thinking, creative thinking and problem-solving skills were developed. The participants experienced problems in the recording step, abbreviation step, reflection step and summarization step during the Cornell note-taking technique training process. In solving the problem, the participants offered suggestions such as carrying out activities aimed at application, associating new information with previous information, using time effectively and selecting appropriate texts. Participants explained that environmental and individual factors affected their listening skills during the implementation of the Cornell note-taking technique.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 26, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |