Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 47 - 85
https://doi.org/10.52911/itall.1404199

Abstract

Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin, geleneksel okullara bir alternatif olarak ortaya çıkan “demokratik okul” hakkında ne düşündükleri ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla araştırmacılarca yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiştir. Bu form kullanılarak İzmir İline bağlı 4 ilçedeki kamu ilkokullarında görev yapan ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen 20 sınıf öğretmeninden görüş alınmıştır. Veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Elde edilen temel bulgular şunlardır: Öğretmenlerin zihinlerindeki demokratik okulun paydaşlarının özellikleri, mevcut demokratik okuldaki özelliklerle büyük ölçüde uyumludur. Sırasıyla “Sevgi ve saygı”, “eşitlik ve adalet” ve “dürüstlük”, öğretmenlerin zihinlerinde şemalandırdıkları demokratik okulun başat değerleridir. Katılımcılar, karar almada okuldaki herkesin eşit oy hakkı olduğunu ve alınan kararlardan yine herkesin sorumlu olduğunu düşünmektedirler. Öğretmenlerin çoğu, demokratik okulların sınıflarının materyal ve donanım açısından zengin olduğunu kurgulamaktadırlar. Katılımcılar demokratik okulda “huzurlu ve mutlu” ve “herkesin birbirlerine saygılı olduğu bir sınıf ikliminin bulunduğunu hayal etmektedirler. Öğretmenlerin yarıdan fazlası kurguladıkları demokratik okulda sınav ve değerlendirme sürecinin bulunmadığını, bazıları ise çoklu değerlendirme yapıldığını kurgulamışlardır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin zihnindeki demokratik okulda, öğrencilerin mezun olmasına veya bir üst sınıfa geçmesine, belirli koşulların sağlanması koşuluyla, öğretmen karar vermektedir. Katılımcı öğretmenlerin zihinlerindeki demokratik okuldaki disiplin sürecinde “iletişim ve işbirliği kurma”, “problem çözme yöntemi uygulama” ve “öğrenciye odaklanma” yolları kullanılmaktadır. Bu sonuçlardan hareketle, demokratik okulda görev yapmayı deneyimlememelerine ve çoğunun bu konuda bilgi sahibi olmamasına rağmen öğretmenler, birçok açıdan demokratik okula yatkın bulunmuştur.

References

  • Akpınar, B. C. (2018). Demokratik okulun işleyiş süreci: Bir örnek olay incelemesi. Master Thesis, İstanbul Aydın University, Turkey.
  • Akyol, Z. (2019) Okul yöneticilerinin demokratik okul anlayışına ilişkin öğretmen görüşleri. Master Thesis, Marmara University, Turkey.
  • Aslan, H. & Doğan, Ü. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerin devam ettikleri okulları ile bilim ve sanat merkezine ilişkin metaforik algıları: Karşılaştırmalı durum çalışması. Abant Izzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 16 (2), 335-350.
  • Bıyık, S. (2019). Demokratik okul bağlamında bir okul geliştirme çalışması. Master Thesis, Doğu Akdeniz University, Cyprus
  • Bursalıoğlu, Z. (2019). Okul yönetimde yeni yapı ve davranış. Pegem Akademi. (Original publication date 1969)
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri- Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün & S. B. Demir). Siyasal Bookstore. (Original publication date 2014)
  • Cüceloğlu, D. (2002). İletişim donanımları. Remzi Bookstore. (Original publication date 2019)
  • D. Kaya & M. Gündüz, (2015). Alternatif eğitim ve toplumsal değişim üzerindeki etkisi: Waldorf okulları örneği. Milli Eğitim Dergisi, 205, 5-25.
  • Dündar, S. (2007). Alternatif eğitimin felsefi temelleri ve alternatif okullardaki uygulamalar. Master Thesis, Marmara University, Turkey.
  • Dündar, S. (2013). Demokratik okulun bir unsuru olarak öğrencilerin karar süreçlerine katılımı. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(2), 853-875.
  • Ellis, A. K. (2015). Eğitim programı modelleri. (A. Arı, Trans.. Ed.; 7. baskı). Eğitim Publishing.
  • Gök, S. (2019). The survival of an alternative schook in central Turkey: The case of a parent co-op elementary school. Master Thesis, Middle East Technical Universities, Turkey.
  • Gömleksiz, M., Kilimci, S., Akar Vural, R., Demir, Ö., Koçoğlu Meek, Ç. & Erdal, E. (2008). Okul bahçeleri mercek altında: Şiddet ve çocuk hakları üzerine nitel bir çalıma. Elementary Education Online, 7(2), 273-287.
  • Güçlücan, Z. (2009, 9th November). Öğrenci okuldan neden kaçar. E Psikiyatri: Nöropsikiyatri Portal. Access Address: https://e-psikiyatri.com/ogrenci-okuldan-neden-kacar
  • Gülen Morhayim, B. (2008). Bir alternatif okul türü olan demokratik okula dair öğrenci yatkınlığının değerlendirilmesi. Master Thesis, Marmara University, Turkey.
  • Hannam, D. (2018). Geleceğin anahtarı bizde ve bunu söylemekten korkmamalıyız. EUDEC. Access Address: https://eudec.org/2018/11/01/we-hold-the-key-to-the-future-and-should-not-be-afraid-to-say-so/
  • Hecht, Y. (2002). Pluralistic Learning as the Core of Democratic Education. 2002 New Zealand International Conference on Democratic Education. IDEC (Institute for Democratic Education), New Zealand.
  • Hecht, Y. & Ram, E. (2010). Dialogue in democratic education –The individual in the world. E-Journal of Alternative Education, 1, 27-45.
  • Hotaman, D. (2010). Demokratik eğitim: Demokratik bir eğitim programı. Journal of Theoretical Educational Sciences, 3(1), 29-42.
  • International Democratic Education Network [IDEN]. (2017). What is IDEN? https://www.idenetwork.org/index.php/about/what
  • Kant, İ. (2020). Eğitim üzerine (S. E. Berkman, Trans. Ed.; 5th ed.). İz Publication. (Original publication date 1904)
  • Kaplan, P. (2016). 100 okuldan 82’sinde spor salonu, 52’sinde laboratuvar yok. https://www.pervinkaplan.com/detay/100-okuldan-82sinde-spor-salonu-52sinde-laboratuvar-yok/1816
  • Kayıkçı, K. & Sayın, Ö. (2010). Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin okuldan memnuniyet düzeyleri. Milli Eğitim Dergisi, 187, 207-224.
  • Kesik, F. & Aslan, H. (2020). Öğrencilerin mutluluk kavramına ilişkin metaforik ifadeleri. Educational Administration: Theory and Practice, 26(2). 303-354.
  • Korkmaz, H. E. (2014). Demokratik bir okulda okul meclisinin işleyişine ilişkin öneri. Alternatif Okullar. http://alternatifokullar.com/demokratik-okul-meclisi/
  • Korkmaz, H. E. (2013). Okullarda demokratik eğitim ortamının gerçekleşmesine yönelik öğretmen algıları. Doctoral Thesis, Yıldız Teknik University, Turkey.
  • Lathrop, R. (2005). Democratic Schools: Empowering Students Through Active Learning and Applied Civic Education. Master Thesis, State University of New York, USA.
  • Mercogliano, C. (1998). Making It up as We Go Along. the Story of the Albany Free School. Portsmouth. Heinemann Inc. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED430738.pdf
  • Mercogliano, C. (2006). How to Grow A School. The Oxford Village Press.
  • Miller, R. (1995). Schooling in the Modern Age. Miller, R. (Ed.) Educational Freedom for a Democratic Society (p.28-40). Resource Center for Redesigning Education.
  • Miller, R. (2010). Eğitim alternatifleri niçin var?. E-Journal of Alternative Education, 1. 24-26.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1949). IV. Milli Eğitim Şurası. Access Address: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09 /29164715_4_sura.pdf
  • Moulin, D. (2011). Eğitici Tolstoy. Hece Publication.
  • Neill, A. S. (1990). Bir eğitim mucizesi: Summerhill Okulu. (G. Dikmen Nalbantoğlu, Trans.). Yaprak Publication. (Original publication date 1960)
  • Neill, A.S. (2012). Freedom-Not Licence. Hart Publishing Co. (Original publication date 1966)
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Educational Administration: Theory and Practice 55, 459-496.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. The Journal of Turkish Educational Sciences, 7(2), 281-326.
  • Şahin, İ. & Turan, H. (2004, Temmuz). Alternatif Okullar: Demokratik Değerler Okulu [Öz]. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü University, Malatya, Turkey.
  • Sönmez, V. (2015). Eğitim felsefesi. Anı Publication. (Original publication date 2009)
  • Village School. (2021). Village School Yaklaşımımız. Access Address: https://www.villageschool.vic.edu.au/approach
  • Yavuz, M. (2023). Ortaokul müdürlerinin demokratik okula ilişkin uygulamaları ve önerileri. Master Thesis, Trabzon University, Turkey.

Predisposition of Teachers in Turkey for Democratic School as An Alternative School Type

Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 47 - 85
https://doi.org/10.52911/itall.1404199

Abstract

This research aims to uncover the perceptions of classroom teachers regarding the concept of 'democratic schools,' which have emerged as an alternative to traditional educational institutions. To achieve this objective, researchers developed a semi-structured interview form. Insights were gathered from 20 classroom teachers working in public primary schools in four districts affiliated with Izmir Province, selected through maximum diversity sampling method. Data were analyzed using content analysis techniques. The primary findings obtained are: The characteristics of stakeholders associated with the democratic school in teachers' minds are largely consistent with the features found in existing democratic schools. 'Love and respect,' 'equality and justice,' and 'honesty' are the predominant values delineated by teachers in their conceptualization of the democratic school. Participants believe that decision-making in the school entails equal voting rights for everyone, and each individual is responsible for the decisions made. Most teachers envisage democratic schools as being rich in classroom materials and equipment. Participants envision a classroom climate in a democratic school as 'peaceful and joyful,' characterized by 'mutual respect among individuals.' More than half of the teachers conceptualize that there are no examinations or assessments in the envisioned democratic school. In contrast, some imagine the implementation of multiple assessments. In the minds of participating teachers, decisions concerning student graduation or progression to the next grade in the democratic school are determined by the teacher, contingent upon specific conditions being met. In managing discipline within the democratic school as perceived by participating teachers, methods such as 'establishing communication and collaboration,' 'applying problem-solving strategies,' and 'focusing on the student' are employed. Despite limited knowledge of, and lack of experience working in democratic schools, the majority of participant teachers demonstrated a considerable inclination an understanding of the democratic school in various aspects based on these findings.

References

  • Akpınar, B. C. (2018). Demokratik okulun işleyiş süreci: Bir örnek olay incelemesi. Master Thesis, İstanbul Aydın University, Turkey.
  • Akyol, Z. (2019) Okul yöneticilerinin demokratik okul anlayışına ilişkin öğretmen görüşleri. Master Thesis, Marmara University, Turkey.
  • Aslan, H. & Doğan, Ü. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerin devam ettikleri okulları ile bilim ve sanat merkezine ilişkin metaforik algıları: Karşılaştırmalı durum çalışması. Abant Izzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 16 (2), 335-350.
  • Bıyık, S. (2019). Demokratik okul bağlamında bir okul geliştirme çalışması. Master Thesis, Doğu Akdeniz University, Cyprus
  • Bursalıoğlu, Z. (2019). Okul yönetimde yeni yapı ve davranış. Pegem Akademi. (Original publication date 1969)
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri- Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün & S. B. Demir). Siyasal Bookstore. (Original publication date 2014)
  • Cüceloğlu, D. (2002). İletişim donanımları. Remzi Bookstore. (Original publication date 2019)
  • D. Kaya & M. Gündüz, (2015). Alternatif eğitim ve toplumsal değişim üzerindeki etkisi: Waldorf okulları örneği. Milli Eğitim Dergisi, 205, 5-25.
  • Dündar, S. (2007). Alternatif eğitimin felsefi temelleri ve alternatif okullardaki uygulamalar. Master Thesis, Marmara University, Turkey.
  • Dündar, S. (2013). Demokratik okulun bir unsuru olarak öğrencilerin karar süreçlerine katılımı. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(2), 853-875.
  • Ellis, A. K. (2015). Eğitim programı modelleri. (A. Arı, Trans.. Ed.; 7. baskı). Eğitim Publishing.
  • Gök, S. (2019). The survival of an alternative schook in central Turkey: The case of a parent co-op elementary school. Master Thesis, Middle East Technical Universities, Turkey.
  • Gömleksiz, M., Kilimci, S., Akar Vural, R., Demir, Ö., Koçoğlu Meek, Ç. & Erdal, E. (2008). Okul bahçeleri mercek altında: Şiddet ve çocuk hakları üzerine nitel bir çalıma. Elementary Education Online, 7(2), 273-287.
  • Güçlücan, Z. (2009, 9th November). Öğrenci okuldan neden kaçar. E Psikiyatri: Nöropsikiyatri Portal. Access Address: https://e-psikiyatri.com/ogrenci-okuldan-neden-kacar
  • Gülen Morhayim, B. (2008). Bir alternatif okul türü olan demokratik okula dair öğrenci yatkınlığının değerlendirilmesi. Master Thesis, Marmara University, Turkey.
  • Hannam, D. (2018). Geleceğin anahtarı bizde ve bunu söylemekten korkmamalıyız. EUDEC. Access Address: https://eudec.org/2018/11/01/we-hold-the-key-to-the-future-and-should-not-be-afraid-to-say-so/
  • Hecht, Y. (2002). Pluralistic Learning as the Core of Democratic Education. 2002 New Zealand International Conference on Democratic Education. IDEC (Institute for Democratic Education), New Zealand.
  • Hecht, Y. & Ram, E. (2010). Dialogue in democratic education –The individual in the world. E-Journal of Alternative Education, 1, 27-45.
  • Hotaman, D. (2010). Demokratik eğitim: Demokratik bir eğitim programı. Journal of Theoretical Educational Sciences, 3(1), 29-42.
  • International Democratic Education Network [IDEN]. (2017). What is IDEN? https://www.idenetwork.org/index.php/about/what
  • Kant, İ. (2020). Eğitim üzerine (S. E. Berkman, Trans. Ed.; 5th ed.). İz Publication. (Original publication date 1904)
  • Kaplan, P. (2016). 100 okuldan 82’sinde spor salonu, 52’sinde laboratuvar yok. https://www.pervinkaplan.com/detay/100-okuldan-82sinde-spor-salonu-52sinde-laboratuvar-yok/1816
  • Kayıkçı, K. & Sayın, Ö. (2010). Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin okuldan memnuniyet düzeyleri. Milli Eğitim Dergisi, 187, 207-224.
  • Kesik, F. & Aslan, H. (2020). Öğrencilerin mutluluk kavramına ilişkin metaforik ifadeleri. Educational Administration: Theory and Practice, 26(2). 303-354.
  • Korkmaz, H. E. (2014). Demokratik bir okulda okul meclisinin işleyişine ilişkin öneri. Alternatif Okullar. http://alternatifokullar.com/demokratik-okul-meclisi/
  • Korkmaz, H. E. (2013). Okullarda demokratik eğitim ortamının gerçekleşmesine yönelik öğretmen algıları. Doctoral Thesis, Yıldız Teknik University, Turkey.
  • Lathrop, R. (2005). Democratic Schools: Empowering Students Through Active Learning and Applied Civic Education. Master Thesis, State University of New York, USA.
  • Mercogliano, C. (1998). Making It up as We Go Along. the Story of the Albany Free School. Portsmouth. Heinemann Inc. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED430738.pdf
  • Mercogliano, C. (2006). How to Grow A School. The Oxford Village Press.
  • Miller, R. (1995). Schooling in the Modern Age. Miller, R. (Ed.) Educational Freedom for a Democratic Society (p.28-40). Resource Center for Redesigning Education.
  • Miller, R. (2010). Eğitim alternatifleri niçin var?. E-Journal of Alternative Education, 1. 24-26.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1949). IV. Milli Eğitim Şurası. Access Address: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09 /29164715_4_sura.pdf
  • Moulin, D. (2011). Eğitici Tolstoy. Hece Publication.
  • Neill, A. S. (1990). Bir eğitim mucizesi: Summerhill Okulu. (G. Dikmen Nalbantoğlu, Trans.). Yaprak Publication. (Original publication date 1960)
  • Neill, A.S. (2012). Freedom-Not Licence. Hart Publishing Co. (Original publication date 1966)
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Educational Administration: Theory and Practice 55, 459-496.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. The Journal of Turkish Educational Sciences, 7(2), 281-326.
  • Şahin, İ. & Turan, H. (2004, Temmuz). Alternatif Okullar: Demokratik Değerler Okulu [Öz]. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü University, Malatya, Turkey.
  • Sönmez, V. (2015). Eğitim felsefesi. Anı Publication. (Original publication date 2009)
  • Village School. (2021). Village School Yaklaşımımız. Access Address: https://www.villageschool.vic.edu.au/approach
  • Yavuz, M. (2023). Ortaokul müdürlerinin demokratik okula ilişkin uygulamaları ve önerileri. Master Thesis, Trabzon University, Turkey.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Child Development Education
Journal Section Research Articles
Authors

Necla Şahin Fırat 0000-0001-8710-9516

Gülşah Ergin Özcan This is me 0009-0009-2193-1967

Early Pub Date April 25, 2024
Publication Date
Submission Date December 13, 2023
Acceptance Date March 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Şahin Fırat, N., & Ergin Özcan, G. (2024). Predisposition of Teachers in Turkey for Democratic School as An Alternative School Type. Instructional Technology and Lifelong Learning, 5(1), 47-85. https://doi.org/10.52911/itall.1404199

88x31.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.