Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Preservice Science Teachers’ STEM Awareness and STEM Views

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 30, 30.06.2025

Abstract

This study aims to examine the STEM awareness and perspectives of science teacher candidates, employing a convergent parallel design, which is a mixed research method combining quantitative and qualitative approaches. The participants of the research consist of 65 science teacher candidates studying in the third year of a state university. The data regarding the participants' STEM awareness were obtained through a scale, while the data regarding their STEM perspectives were gathered through semi-structured interviews. Descriptive statistics were used to analyze the quantitative data, whereas content analysis was employed for the qualitative data analysis. The findings of the study indicate that the participants generally scored high on the scale measuring their STEM awareness, with the lowest score obtained in the sub-factor of the scale related to the impact of STEM on teaching. The participants' STEM perspectives were interpreted under five themes, namely STEM definition, the importance of STEM, the advantages and disadvantages of STEM for students, the advantages and disadvantages of STEM for teachers, and their inclination towards using STEM. Based on the study findings, it was concluded that science teacher candidates are capable of accurately defining STEM, they are aware of the importance of STEM and its contributions to both teachers and students, and they have a tendency to incorporate STEM in their lessons. The relevant findings were discussed within the scope of the literature, and recommendations were provided.

References

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? [A report on STEM education in Turkey: A provisional agenda or a necessity?] [White paper]. Aydın Üniversitesi. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.1980.0801
  • Aktan, C. C., & Tunç, M. (1998). Bilgi toplumu ve Türkiye. Yeni Türkiye Dergisi, 4(19), 118–134.
  • Aktürk, A. O., & Çalışkan, G. (2024). Öğretmen adaylarının teknoloji hakkındaki metaforları. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 265–291.
  • Angle, J. J., Colston, N. M., French, D. P., Gustafson, J. E., O'Hara, S. E., & Shaw, E. I. (2016). Addressing the call to increase high school students’ STEM awareness through a collaborative event hosted by science and education faculty: A how-to approach. Science Educator, 25(1), 43–50.
  • Aslan, F., & Bektaş, O. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM uygulamaları hakkında görüşlerinin belirlenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 17–50. https://doi.org/10.46762/mamulebd.646318
  • Aydeniz, M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası [Our education system and our 21st century dream: A STEM-focused economic roadmap for Turkey as we move towards the 2045 goals]. University of Tennessee, Knoxville. https://trace.tennessee.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1019&context=utk_theopubs
  • Bakırcı, H., & Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 9(2), 367–389. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.417939
  • Bayram, N. (2004). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Ezgi Kitabevi.
  • Bozkurt Altan, E., Buluş Kırıkkaya, E., & Yamak, H. (2015). FeTeMM eğitim yaklaşımının öğretmen eğitiminde uygulanmasına yönelik bir öneri: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 212–232.
  • Bölükbaşı, G., & Arı, A. G. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM eğitimi ve etkinliklerine yönelik görüşleri. Academic Perspective Procedia, 2(1), 47–56. https://doi.org/10.33793/acperpro.02.01.11
  • Brown, R., Brown, J., Reardon, K., & Merrill, C. (2011). Understanding STEM: Current perceptions. Technology and Engineering Teacher, 70(6), 5–9.
  • Buyruk, B., & Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61–76. https://doi.org/10.12973/tused.10179a
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (4th ed.). Pegem Akademi.
  • Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30–35.
  • Creswell, J. W. (2013). Steps in conducting a scholarly mixed methods study. DBER Speaker Series.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Trans. Ed., 3rd ed.). Eğiten Kitap.
  • Çepni, S. (2021). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (9th ed.). Celepler Matbaacılık.
  • Çevik, M. (2017). Ortaöğretim öğretmenlerine yönelik FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ) geliştirme çalışması. Journal of Human Sciences, 14(3), 2436–2452. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i3.4673
  • Çevik, M. (2018). Impacts of the project based (PBL) science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education on academic achievement and career interests of vocational high school students. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(2), 281–306. https://doi.org/10.14527/pegegog.2018.012
  • Çevik, M., Danıştay, A., & Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM (fen-teknoloji-mühendislik-matematik) farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584–599. https://doi.org/10.19126/suje.335008
  • Çorlu, M. S. (2018). STEM bütünleşik öğretmenlik: Yaparak öğrenmeden üreterek öğrenmeye. Harvard Business Review, 7, 102–108. https://www.academia.edu/37080082
  • Dadacan, G. (2021). Öğretmen adaylarının STEM öğretimiyle ilgili özyeterlik farkındalık ve yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Unpublished master’s thesis]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Deveci, İ. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının sahip oldukları FeTeMM farkındalıklarının girişimci özellikleri yordama durumu. Kastamonu Education Journal, 26(4), 1247–1256. https://doi.org/10.24106/kefdergi.356829
  • Doğan, E., & Saraçoğlu, S. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli fen eğitimi hakkındaki görüşleri. Journal of Hasan Ali Yücel Faculty of Education, 16(2), 182–220. https://doi.org/10.5152/hayef.2019.19016
  • Doğan, H., Savran Gencer, A., & Bilen, K. (2017). Science and engineering implementation: A case study on edible and renewable car activity. Journal of Inquiry Based Activities, 7(2), 62–85.
  • Dönmez, M. C. (2020). Robotik uygulamaların aday öğretmenlerin STEM farkındalıkları, fen öğretmeye yönelik öz yeterlikleri ve STEM’e yönelik tutumları üzerine etkileri [Unpublished master’s thesis]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Erdoğan, I., & Çiftçi, A. (2017). Investigating the views of pre-service science teachers on STEM education practices. International Journal of Environmental and Science Education, 12(5), 1055–1065.
  • Eroğlu, S., & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43–67. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.4c3s3m
  • Eysenbach, G., & Köhler, C. (2002). How do consumers search for and appraise health information on the world wide web? Qualitative study using focus groups, usability tests, and in-depth interviews. BMJ, 324(7337), 573–577. https://doi.org/10.1136/bmj.324.7337.573
  • Fletcher, L. B., Schoendorff, B., & Hayes, S. C. (2010). Searching for mindfulness in the brain: A process-oriented approach to examining the neural correlates of mindfulness. Mindfulness, 1(1), 41–63. https://doi.org/10.1007/s12671-010-0006-5
  • Heo, H. (2000). Theoretical underpinnings for structuring the classroom as self-regulated learning environment. Educational Technology International, 2(1), 31–51.
  • Karslı Baydere, F., Şahin Çakır, Ç., Hacıoğlu, Y., & Kocaman, K. (2021). Lisansüstü öğrencilerinin STEM eğitimi ile ilgili görüşleri: İki üniversite örneği. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 568–587. https://doi.org/10.24315/tred.623999
  • Kartopu, S., & Duran, S. Ş. (2023). Tasarım atölye eğitiminde disiplinlerarası uygulamalar. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 93–118.
  • Keleş, Ö. (2007). Sürdürülebilir yaşama yönelik çevre eğitimi aracı olarak ekolojik ayak izinin uygulanması ve değerlendirilmesi [Unpublished doctoral dissertation]. Gazi Üniversitesi.
  • Knowles, J. G., Kelley, T. R., & Holland, J. D. (2018). Increasing teacher awareness of STEM careers. Journal of STEM Education, 19(3), 47–55.
  • Koyunlu Ünlü, Z., & Dere, Z. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 44–55. https://doi.org/10.17556/erziefd.481586
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications.
  • Ministry of National Education. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Ministry of National Education. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Moore, T. J., Stohlmann, M. S., Wang, H. H., Tank, K. M., Glancy, A. W., & Roehrig, G. H. (2014). Implementation and integration of engineering in K-12 STEM education. In Engineering in pre-college settings: Synthesizing research, policy, and practices (pp. 35–60). Purdue University Press. https://twin-cities.umn.edu/
  • Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları ile STEM’e yönelik tutumlarının incelenmesi [Unpublished master’s thesis]. Fırat Üniversitesi.
  • National Academy of Engineering and National Research Council. (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/18612
  • National Research Council. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13165
  • Özcan, H., & Koştur, H. İ. (2019). Fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının özel amaçlar ve alana özgü beceriler bakımından incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(1), 138–151. https://doi.org/10.24315/tred.469584
  • Özdemir, A. U. (2019). Sınıf öğretmenlerinin FeTeMM farkındalıkları ve FeTeMM eğitimi uygulamalarına yönelik görüşleri [Unpublished master’s thesis]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Özdemir, A. U., & Cappellaro, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin FeTeMM farkındalıkları ve FeTeMM eğitimi uygulamalarına yönelik görüşleri. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi, 8(1), 46–75.
  • Öztürk, M. (2017). İlköğretim 4. sınıf öğretmenleri ve öğrencilerinin FeTeMM eğitimine dair yeterlik inançları ve tutumlarının incelenmesi [Unpublished master’s thesis]. Ege Üniversitesi.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Sage Publications.
  • Stohlmann, M., Moore, T. J., & Roehrig, G. H. (2012). Considerations for teaching integrated STEM education. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 2(1), Article 4. https://doi.org/10.5703/1288284314653
  • Şahin, B. (2019). STEM etkinliklerinin fen öğretmeni adaylarının STEM farkındalıkları, tutumları ve görüşleri üzerine etkisinin belirlenmesi [Unpublished master’s thesis]. Bartın Üniversitesi.
  • Türk, E. F., & Korkmaz, Ö. (2023). Eğitsel robot setleri ile gerçekleştirilen STEM etkinliklerinin etkililiği: Deneysel bir çalışma. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 92–118. https://doi.org/10.38151/akef.2023.46
  • Uğraş, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin STEM uygulamalarına yönelik görüşleri. The Journal of New Trends in Educational Science, 1(1), 39–54.
  • Yaman, F., & Aşılıoğlu, B. (2022). Öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik farkındalık, tutum ve sınıf içi uygulama özyeterlik algılarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1395–1416. https://doi.org/10.37669/milliegitim.845546
  • Yaşar, Z. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin FeTeMM farkındalık düzeylerine ve FeTeMM etkinliklerine ilişkin görüşleri [Unpublished master’s thesis]. Fırat Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9th ed.). Seçkin Yayıncılık.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Development of Science, Technology and Engineering Education and Programs
Journal Section Research Articles
Authors

Feyza Ekici This is me 0000-0001-8207-9792

Kemal İzci 0000-0002-4228-8845

Early Pub Date June 28, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date December 6, 2024
Acceptance Date June 24, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Ekici, F., & İzci, K. (2025). Investigation of Preservice Science Teachers’ STEM Awareness and STEM Views. Instructional Technology and Lifelong Learning, 6(1), 1-30. https://doi.org/10.52911/itall.1596925

88x31.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.