The distance education came true as the face to face training was discontinued in the universities in Turkey in the spring term of 2019-2020 academic year as on the whole world due to Covid-19 pandemic which has gone on globally. Even though the universities implemented compulsory distance education during the pandemic period, in the previous periods, distance education was applied in universities within the scope of digitalization processes. Common compulsory courses were given through distance education, especially in graduate education and undergraduate and associate degree education. When the decisions of Council of Higher Education (CoHE) are considered, it is seen that the importance of distance education will go on in the education of university in the further periods. The universities which can successfully conduct the changing management skills in this process can raise their success as adapting to the system in an easier way. It is important that the attitudes of students as the most important shareholder in the universities are correctly managed in this changing process as they are closely followed. In this research, the impact of university students’ resistance level against the changing on their attitudes related to the distance education was examined. The survey method was used in the purpose of collecting the data in the research. The research population consists of the students in The Faculty of Economics and Administrative Sciences in Bartın University. The study was made with 339 students with the use of sampling method. The data was collected with the use of “The Personal Information Form”, “The Scale of Resistance To Change” and “The Scale of Students’ Opinion Related to The Distance Education”. The validity and reliability of the scales were tested by the exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and cronbach alfa statistics. The frequency and percentage analyses, mean, standard deviation values were given within the scope of descriptive statistics in the research, the correlation analysis was used within the scope of relational and difference analyses and T test, one-way analysis ıf variance were used in the independent samples. The research results reveal that the students’ resistance level against the changing affected partly on their attitudes related to the distance education. The students who participated into the research reluctate mostly as the behaivoral one (mean = 3,09). The students’ cognitive resistance levels (mean= 2,62) and affective resistance level (mean=2,75) are low. The university students think that the distance education is informative (mean = 3,76) and on the other hand, they think that the distance education isn’t mostly suitable for them (mean=2,83) and they are not tend to the distance education (mean=2,26).
Change Management Resistance to Change Cognitive Resistance Affective Resistance Behaivoral Resistance Distance Education
Küresel boyutta seyreden Covid-19 salgını nedeniyle tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de 2019-2020 öğretim yılı bahar yarıyılında üniversitelerde yüz yüze eğitime ara verilerek, uzaktan eğitime geçiş gerçekleşmiştir. Pandemi döneminde üniversiteler zorunlu olarak uzaktan eğitimi uygulamış olsalar da önceki dönemlerde de dijitalleşme süreçleri kapsamında üniversitelerde uzaktan eğitim uygulanmaktaydı. Özellikle lisansüstü eğitimde bazı programlar ile lisans ve önlisans eğitiminde ortak zorunlu dersler uzaktan eğitim aracılığıyla verilmekteydi. YÖK tarafından alınan kararlara bakıldığında uzaktan eğitimin ilerleyen dönemlerde üniversite eğitiminde öneminin devam edeceği görülmektedir. Bu süreçte değişim yönetimi becerilerini başarı ile yürütebilen üniversiteler sisteme daha kolay adapte olarak başarılarını arttırabileceklerdir. Üniversitelerin en önemli paydaşı olarak öğrencilerin bu değişim sürecinde tutumlarının yakından takip edilerek doğru yönetilmesi oldukça önemlidir. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin değişime direnç düzeylerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla anket yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem yöntemi kullanılarak 339 öğrenci ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Değişime Direnç Ölçeği” ve “Uzaktan Eğitime Yönelik Öğrenci Görüşleri Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Ölçeklerin açıklayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve Cronbach Alfa istatistiği ile geçerlilik ve güvenilirlikleri test edilmiştir. Araştırmada tanımlayıcı istatistikler kapsamında frekans ve yüzde analizleri, ortalama, standart sapma değerleri verilmiş, ilişki ve fark analizleri kapsamında korelasyon analizi, bağımsız örneklerde T testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları, öğrencilerin değişime karşı gösterdikleri direnç düzeyinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarını kısmen etkilediğini ortaya koymaktadır. Araştırmaya katılan öğrenciler değişime en fazla davranışsal (ort. =3,09) olarak direnç göstermektedirler. Öğrencilerin bilişsel direnç düzeyleri (ort.= 2,62) ve duygusal direnç düzeyleri (ort.= 2,75) düşüktür. Üniversite öğrencileri uzaktan eğitimin öğretici (ort.= 3,76) olduğunu düşünmekle beraber uzaktan eğitimin kendileri için çok fazla uygun olmadığını (ort.= 2,83) ve uzaktan eğitime yatkın (ort.= 2,26) olmadıklarını düşünmektedirler.
Değişime Direnç Değişim Yönetimi Uzaktan Eğitim Bilişsel Direnç Duygusal Direnç Davranışsal Direnç
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |