Çağdaş Türk Müziği bestecisi Muammer
Sun’un Solfej kitabı, ses ve notaların öğretilmesinden aralık öğretimine, tek
sesli okuma parçalarından çok sesli okuma parçalarına kadar geniş bir yelpazeyi
barındırır. Bu kitaptaki çoksesli parça ve alıştırmaların müzikal analizlerinin
yapılması, çoksesli müzik eğitiminin temellerini oluşturan öğelerin daha
kapsamlı tanınması açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışma, Sun’un
Solfej kitabındaki çok sesli alıştırma ve okuma parçalarında kullandığı çok
seslendirme tekniklerinin belirlenmesini ve çok sesli müzik eğitimi konusunda
müzik eğitimcilerine katkı sağlanmasını amaçlamaktadır. Çalışmada ilk olarak,
Muammer Sun’un Solfej Kitabındaki çoksesli alıştırma ve okuma parçalarının
genel özelliklerine yer verilmiştir. Daha sonra Motif-Ezgi, Dizi-Ton-Mod/Makam ve Çokseslilik boyutları olmak üzere
üç ana başlıkta müzikal analizler yapılmıştır. Çoksesli alıştırma ve okuma parçalarında
yapılan analizler sonucunda; motif yapılarında, esas motifin başka sesten
tekrarlanması, yatay ters çevrilmesi, ses sürelerinin küçültülmesi gibi
değişikliklere gidilerek, ezgiler meydana getirildiği, dizi, ton ve mod/makam
yönlerinden çeşitlilik gösterdiği, temel bir iki seslilik yaratarak yatay ve
dikey çokseslilik yöntemleri kullanıldığı değerlendirilmiştir.
‘Solfej’(solfège),
a book by Muammer Sun, a contemporary Turkish composer, contains a wide range
of items, from the teaching of sounds, notes and intervals to monophonic and
polyphonic pieces. The musical analysis of the polyphonic exercises and pieces
found in this book may be considered to be important in terms of more
comprehensive recognition of the elements that constitute the foundations of
polyphonic music education.The present study aims to determine the polyphony
techniques used in the polyphonic exercises and pieces in Sun’s book, and to
contribute to polyphonic educational music. In the study, firstly the general
characteristics of the polyphonic exercises and pieces in the book in the
question are presented, followed by musical analyses carried out under three
main headings: motif-melody, sequence-tone-mode and the dimensions of
polyphony. As a result of analyses performed on the polyphonic exercises and
pieces, it is understood that melodies which vary in scale, tone and mode are
composed with changes such as sequence on another sound of the main motif,
horizontal inversion, reduction of sound durations in motif structures, and
horizantal and vertical polyphonic methods are employed by creating a basic
biphony.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |