The aim of this study is to determine the
mediating effect of peer relationships on the relationship between personality
traits and separation-individualization of adolescents attending 11th and
12th grade in high school. The study group consists of 557 students
attending 11th and 12th grade in high school, in the city
center of Batman. Data of the study were analyzed via the LISREL and SPSS 22
programs. Initially, confirmatory factor analyses and goodness of fit values of
the scales used in the study were examined. According to the analysis results,
it was revealed that confirmatory factor values of all the scales were significant
at the level of (p<.01). Also, goodness of fit values of the scales were
established to have sufficient fit values for the study. As a result of the
analyses, it was found that peer relationships had a negative mediation between
personality traits and separation-individualization of high school students.
According to the results acquired, it was determined that as separation-individualization
levels of high school students increased, the peer
relationships decreased.
Bu çalışmanın amacı
lise 11. ve 12. Sınıfa giden ergenlerin kişilik özellikleri ile ayrışma
bireyleşme arasındaki ilişkide akran ilişkilerinin aracı etkisini
belirlemektir. Çalışma grubunu Batman il merkezinde lise 11.ve 12 sınıfa giden
557 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri LİSREL ve SPSS 22
programlarıyla analiz edilmiştir. İlk olarak çalışmada kullanılan ölçeklerin
doğrulayıcı faktör analizleri ve uyum iyiliği değerlerine bakıldı. Analiz
sonucuna göre bütün ölçeklerin doğrulayıcı faktör değerlerinin (p<.01) düzeyinde
anlamlı olduğu ortaya çıkmıştır. Ölçeklerin uyum iyiliği değerleri ise çalışma
için yeterli uyum değerlerine sahip olduğu saptanmıştır. Analizler sonucunda
lise öğrencilerinin kişilik özellikleri ile ayrışma bireyleşme arasındaki
ilişkide akran ilişkilerinin negatif yönde aracılık ettiği ortaya çıkmıştır.
Elde edilen sonuçlara göre, lise öğrencilerinin ayrışma bireyleşme düzeyleri
yükseldikçe, akran ilişkilerinin düşüş gösterdiği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |