Bu çalışmanın öncelikli amacı, işletmelerin çalışanlarına yönelik kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) faaliyetlerinin çalışanlar nezdinde oluşacak kurumsal itibara etkisinin olup olmadığını tespit etmektir. Diğer bir amaç ise işletmede yönetici veya emir verebileceği kimse olmaksızın çalışmakta olan işgörenlerin değerlendirmelerine göre çalıştıkları firmalarının paydaş grupları içerisinde işgörenlerini en önemli olarak görüp görmediklerini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’de Sivas ilinde ev, ofis ve hastane mobilyaları ve hastane medikal ekipmanları imalatı yapan ve halen 113 ülkeye ihracat yapmakta olan bir imalat işletmesinin 58 çalışanı oluşturmaktadır. Firmanın tercih edilmesinde, Covid-19 pandemi döneminde önemini daha da hissettiren sağlık sektörünün ihtiyaç duyduğu (hastane yatağı, sedye gibi) ürünleri üretmesi, kapasitesini arttırarak çalışmaya devam etmesi ve diğerlerinin yanı sıra çalışanlara yönelik sosyal sorumluluk faaliyetlerini de gerçekleştiriyor olması etkili olmuştur.
Çalışmada kullanılan veriler yüzyüze görüşme yoluyla gerçekleştirilen anketlerle elde edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 23 paket programı kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde ki-kare analizi, bağımsız değişken arası t-testi, Spearman korelasyon katsayısı ve regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, araştırma ölçeklerinin geçerli ve güvenilir olduğunu, firmaların işgörenlerine yönelik olarak gerçekleştirmiş oldukları KSS faaliyetleri ile çalışanları nezdinde oluşan kurumsal itibar arasında pozitif yönlü güçlü seviyede ilişki olduğunu göstermektedir. İşletme paydaşları ile ilgili değerlendirmelerin sonucu ise çalışanlarına göre işletmenin en önemli paydaşının işletmede yönetici veya işgören pozisyonunda çalışmakta olan personel değil Devlet olduğu yönündedir. Regresyon analizleri, işletmelerin çalışanlarına yönelik KSS faaliyetlerinin kurumsal itibarı pozitif olarak etkilediğini göstermektedir. Çalışmanın bir sektör ve firmada yapılmış olmak gibi sınırlılıkları olsa da işletmelerin çalışanlarına yönelik kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin kurumsal itibara olan etkisi konusunda literatüre katkı sağlayacağı ve daha kapsamlı araştırmalar için örnek teşkil edeceği düşünülmektedir.
The primary purpose of this study is to determine whether the corporate social responsibility (CSR) activities of the enterprises for their employees have an effect on the corporate reputation that will be formed by the employees. Another aim is to determine whether they see their employees as the most important among the stakeholder groups of the companies they work for, according to the evaluations of the employees who work in the business without a manager or anyone to order. The sample of the research consists of 58 employees of a manufacturing company that manufactures home, office and hospital furniture and hospital medical equipment in Sivas province in Turkey and currently exports to 113 countries. The fact that it produces products (such as hospital beds, stretchers) needed by the health sector, which makes its importance even more felt during the Covid-19 pandemic period, continues to work by increasing its capacity, and carries out social responsibility activities for employees, among others, have been effective in choosing the company.
In the study, SPSS 23 package program was used in the analysis of the data obtained through face-to-face interviews. In statistical analysis, chi-square analysis, t-test between independent variables, Spearman correlation coefficient and regression analysis were performed. The results obtained show that the research scales are valid and reliable, and that there is a strong positive relationship between the CSR activities of the companies for their employees and the corporate reputation formed by their employees. The result of the evaluations regarding the stakeholders of the enterprise is that the most important stakeholder of the enterprise according to the employees is the State, not the personnel working as a manager or employee in the enterprise. Regression analyzes show that the CSR activities of the enterprises for their employees positively affect the corporate reputation. Although the study has limitations such as being conducted in a sector and a company, it is thought that it will contribute to the literature on the effect of corporate social responsibility activities on the corporate reputation of the employees of the enterprises and set an example for more comprehensive research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 21, 2021 |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 4 |