Theodor Fontane (1819-1898) is one of the most important representatives of the Realist Movement and German Literature in the 19th century. Fontane, who has works in many different fields as a writer provides information about the German society of the period in which he lived in his works based on real events. Fontane shows artistically the sociocultural structure of society from a critical perspective, especially in his Berlin novels that he wrote between 1875 and 1898. L’Adultera is the first novel written by Fontane as part of his Berlin novels and the only one of his women’s novels that has a happy ending. In the first place, L’Adultera the word of Italian origin in the title gives the impression that it refers to a protagonist woman who falls in love with another man and leaves her husband and children, thus destroying her marriage. However, L’adultera is a painting by the famous painter Tintoretto, which is used as the main motif in the work according to the author. In this study, the media in Fontane’s L’Adultera are included and the impacts of these media on the work are investigated. Although the term “media” refers to written and visual means of communication in particular, paintings, music, movies, letters and newspapers are also included in the scope of media. Intermediality refers to the coexistence and interaction of at least two media. Even though its practical application reaches far back into the past, Intermediality has been theoretically used as a method in literary text analysis from the 1990s.
Theodor Fontane (1819-1898) on dokuzuncu yüzyıl Alman Edebiyatının ve Realist Akımın en önemli temsilcilerindendir. Yazar olarak gazetecilik, denemeler, edebiyat ve sanat eleştirileri, mektup vd. gibi farklı pek çok alanda eserler vermiş olan Fontane, gerçek olaylardan yola çıkarak yazdığı eserlerinde, yaşamış olduğu dönemdeki Alman toplumu üzerine bilgiler sunmaktadır. Fontane özellikle 1875 ile 1898 yılları arasında kaleme aldığı Berlin romanlarında toplumun sosyokültürel yapısını eleştirel bir bakış açısıyla sanatsal bir şekilde aktarmaktadır. L’Adultera, Fontane’nin Berlin romanları kapsamında yazdığı ilk roman olmasının yanı sıra yazarın kadınlar üzerine yazdığı romanlar (Frauenromane) içinde mutlu son ile biten tek eser olma özelliği taşımaktadır. Eserin adındaki İtalyanca kökenli evlilik yıkan anlamındaki ‘L’Adultera’ kelimesi ilk etapta, eserde başka bir erkeğe âşık olarak eşini ve çocuklarını terk eden, dolayısıyla evliliğini yıkan başkahraman kadını ifade ediyor izlenimini vermektedir. Oysa ‘L’adultera’, yazarın ifadesi ile eserde ana motif olarak kullanılan ünlü ressam Tintoretto’nun tablosudur. Bu çalışmada Fontane’nin L’Adultera eserinde bulunan medyalara yer verilmiş olup bu medyaların eserdeki etkileri araştırılmıştır. Medya terimi ile özellikle yazılı ve görsel iletişim araçları anlaşılsa da tablo, müzik, film, mektup, gazete de medya kapsamına girmektedir. Medyalararasılık, en az iki medyanın birlikteliğini ve etkileşimini ifade eder. Pratikte uygulaması çok eskilere dayanmasına rağmen Medyalararasılık teorik anlamda 1990’lardan sonra edebi metin analizlerinde yöntem olarak kullanılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | German Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2024 |
Submission Date | June 5, 2024 |
Acceptance Date | October 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 52 |