Research Article
BibTex RIS Cite

İKİ RİCHARD WAGNER TABLOSU: NİETZSCHE’NİN ÇÖKÜŞ ÇAĞININ (DEKADANS) İDEAL TİPİ VE BARZUN’UN SANATTAKİ DEVRİMCİSİ

Year 2017, Issue: 8, 307 - 319, 30.07.2017

Abstract

Bu makalenin amacı, başta Batı müziği olmak üzere sanatın bir çok konusunda köklü etkisi olan Richard Wagner’i farklı açılardan değerlendiren Friedrich Nietzsche ve Jacques Barzun’un yorumlarını sunmaktır. Nietzsche ilk eserlerinde Wagner’den övgüyle bahsederken, son eserlerinde onun modern çağın ideal tipi olarak tanımlamıştır. Öte yandan Richard Barzun için Wagner kendi alanında bir devrimcidir, tıpkı Darwin’in ve Marx’ın kendi alanlarında devrimci oldukları gibi.  Bu yazıda karşılaşılan önemli zorluktan biri Wagner üzerine dünyada yazılı on binlerce kaynak olmasına rağmen Türkçe’deki kaynakların sayıca yetersizliği ve bu konu hakkındaki yabancı kaynaklara kütüphanelerdeki eksikliği olmuştur.

References

  • Barzun, J. 1958. Darwin, Marx, Wagner, New York: Anchor Books.
  • Ertaylan, İ. H. 1969. Richard Wagner, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Nietzsche, F. 1990. Ahlakın Soykütüğü Üstüne, çev. A. İnam, İstanbul: Ara Yayıncılık.
  • Nietzsche, F. 2012. Richard Wagner Bayreuth'ta. çev. M. O. Toklu, İstanbul: Say Yayınları. Nietzsche, F. 2012. Wagner Olayı - Nietzsche Wagner'e Karşı, çev. M. O. Toklu, İstanbul: Say Yayınları.
  • Weber, M. 2012. Ekonomi ve Toplum, 1, çev. L. Boyacı, İstanbul: Yarın Yayınları.

TWO RICHARD WAGNER PORTRAITS: NIETZCHE’S IDEAL TYPE OF TIME OF DECADENCE AND BARZUN’S REVOLUTIONIST IN ART

Year 2017, Issue: 8, 307 - 319, 30.07.2017

Abstract

The purpose of this article is to present the interpretations of different perspectives of Friedrich Nietzsche and Jacques Barzun about Richard Wagner, who has a radical influence on many of the arts, especially Western music. Nietzsche referred to Wagner in his early works as praise, but in his later works he defined it as the ideal type of the modern age or time of decadence. For Richard Barzan, on the other hand, Wagner is a revolutionary in his own discipline, just as Darwin and Marx are revolutionary in their own disciplines. During research period, one of the major difficulties encountered in this article is the inadequacy of the resources in Turkish and the lack of foreign resources on the subject in the libraries despite the tens of thousands of resources written about Wagner in the world.

References

  • Barzun, J. 1958. Darwin, Marx, Wagner, New York: Anchor Books.
  • Ertaylan, İ. H. 1969. Richard Wagner, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Nietzsche, F. 1990. Ahlakın Soykütüğü Üstüne, çev. A. İnam, İstanbul: Ara Yayıncılık.
  • Nietzsche, F. 2012. Richard Wagner Bayreuth'ta. çev. M. O. Toklu, İstanbul: Say Yayınları. Nietzsche, F. 2012. Wagner Olayı - Nietzsche Wagner'e Karşı, çev. M. O. Toklu, İstanbul: Say Yayınları.
  • Weber, M. 2012. Ekonomi ve Toplum, 1, çev. L. Boyacı, İstanbul: Yarın Yayınları.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER/ARTICLES
Authors

Selami Mete Akbaba

Publication Date July 30, 2017
Submission Date July 7, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 8

Cite

Chicago Akbaba, Selami Mete. “İKİ RİCHARD WAGNER TABLOSU: NİETZSCHE’NİN ÇÖKÜŞ ÇAĞININ (DEKADANS) İDEAL TİPİ VE BARZUN’UN SANATTAKİ DEVRİMCİSİ”. Art - Sanat, no. 8 (July 2017): 307-19.