Özet
Fuarlar, dünyada olduğu gibi ülkemizde de önemli fonksiyonlar ve hizmetler sunmaktadır. Fuar alanları oluşturulurken bir sahanın etkinliği ve önemi dikkate alınarak tespit edilir. Çok çeşitli kriterler dikkate alınsa da temel olan coğrafya ve coğrafyanın sunduğu olanaklardır. Bir sahanın fuar alanı veya fuarcılık merkezi olmasında hiç kuşkusuz ki o sahanın coğrafi avantaj ve dezavantajları dikkate alınmaktadır. Bu bağlamda o sahanın fuar alanı veya fuarcılık merkezi olmasında stratejik konumu, tarihi, kültürü, sosyal yaşamı, ulaşımı, ticareti, sanayisi, turizmi, kentleşmesi, kırsal durumu ve vb. gibi kriterler ele alınmalıdır.
Bilindiği gibi, belli zaman aralığında çeşitli sektörlere ait ürünlerin bazen bir arada bazen de bir sektöre ait ürünlerin sergilendiği, turizmin ve eğlencenin de yer aldığı organizasyonlar fuar olarak bilinirler. Bu organizasyonlar ulusal ve uluslararası olmak üzere düzenlenmektedir.
Bu çalışmada, Ülkemizin yukarıdaki özellikleri ele alınıp değerlendirilmesiyle Türkiye genelinde düzenlenen fuarların ulusal coğrafyadaki dağılımı ve bu dağılımın sebep ve sonuçları etraflıca incelenmiştir. Ayrıca Türkiye'de fuarcılık sektörünün nasıl geliştiğine dair kısa tarihi geçmişiyle birlikte fuarların illere ve bölgelere göre dağılımı 2012 yılı rakamları ele alınarak değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Fuarcılık, Fuar Alanı, Coğrafya, Şehirler, Bölgeler, Fuar Takvimi.
Abstract
Fairs present important functions and services in Turkey, as it does all around the World. Composing the realms of fairs, they are determined by taking the importance and functionality of the fairground into consideration. The basic one is the facilities the Earth presents and the Earth itself, even when the variety of criteria is taken into account. The geographical advantages and disadvantages of the fairground are taken into account without hesitation to name a place as the centre of the fair. In this regard, such criteria as strategic location, history, culture, social life, transportation, commerce, industry, tourism, urbanization, rural condition etc. should be considered so as to call that particular place a fairground or a fair centre.
As known, a fair is considered as an organisation where the products of a specific or, sometimes, of various sectors are exhibited in a given period of time. These organisations are held nationally and internationally.
In this project, the distribution of fairs which are held all around Turkey and the reasons for and results of this distribution are thoroughly studied, having evaluated features of Turkey above. In addition, it was attempted to evaluate the distribution of provinces and the regions with a short history of how the fair organisation sector grew, considering the figures of 2012.
Keywords: Fair Organisation, Fairground, Geography, Cities, Regions, Fair Calendar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2013 |
Submission Date | May 3, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 25 - İstanbul Üniversitesi Coğrafya Dergisi |