DOI: 10.5152/hayef.2019.19019
Sınıf öğretmeninin sunduğu öğrenme
fırsatlarının ve bu sunumun nasıl gerçekleştirildiğinin belirlenmesinin amaçlandığı
çalışmada bir 4. sınıf öğretmeni ile çalışılmıştır. Öğrenme fırsatlarının neler
olduğunun yanı sıra nasıl sunulduğu ya da sunulmadığı da ayrıntılı bir şekilde
sınıf ortamında sınıf kültürü çerçevesinde gözlemlenmiştir. Bu çalışma nitel
araştırma yöntemlerinden etnografik durum çalışması olarak uygulanmıştır. Sınıf
gözlemleri ve yarı yapılandırılmış görüşme ile toplanan veriler betimsel analiz
ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmada, sınıf öğretmeninin
öğrencilerini düşünmeye sevk eden öğrenme fırsatlarını kavramsal olarak ve
uygulamada yeterli düzeyde sunmadığı, bazen sınıf içi tartışmaları kullansa da,
bu tartışmaların öğrenme fırsatları oluşturmaları bakımından yetersiz
kaldıkları gözlemlenmiştir.
Cite this article as: Hiğde, A., Acar, E.
(2019). Investigation of the Learning Opportunities Provided by a Classroom
Teacher to Her Students. HAYEF: Journal of Education, 16(2); 246-266.
DOI: 10.5152/hayef.2019.19019
This study aims to determine
of learning opportunities provided by a classroom teacher to her students, and
uses the example of a 4th-grade teacher to do so. The types of learning
opportunities and how they were presented by the teacher were observed in
detail in the classroom environment, within the framework of the classroom
culture. Qualitative research methods were used in this ethnographic case
study. The data were collected by way of classroom observations and
semi-structured interviews and analyzed by descriptive and content-based
analyses. It was observed that the classroom teacher did not adequately present
the learning opportunities that encouraged students to think conceptually and
practically. Although in-class discussions were conducted sometimes, they were
insufficient in creating appropriate learning opportunities.
Cite this article as: Hiğde, A., Acar, E.
(2019). Investigation of the Learning Opportunities Provided by a Classroom
Teacher to Her Students. HAYEF: Journal of Education, 16(2); 246-266.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 2 |