Last 50 years had begun with blasting-off Sputnik, science education,images of scientists, attitudes and interest on science came into prominence and have been worked on. Studies incresed on elementary science education and elementary students’ images and attitudes for science and scientists because attitudes and interests develop in early ages and it is hard to change these on older ages. It is obvious that attitudes for science and scientists effect on adoptation of scientific method, thinking style, life style and choice of profession. Gifted students are seen as preferred people who can make science and get making science as a life style due to their potential and special interest on science and mthematical issues. It is attract the attention that Although * Arş.Gör., İstanbul Üniversitesi, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Üstün Zekalılar Öğretmenliği A.B.D, scamci@istanbul.edu.tr gifted girls are successful at science and math issues, they highly don’t choose profession on science and math (Silverman, 1993; Summers, 2005). The purpose of this study is to investigate gifted girls’ scientific attitudes and images of scientists. The study involved 11 gifted girls in grades 7 and 8 and data gathered from Chamber (1983)’s Draw-a-Scientist Test (DAST) and Moore ve Foy (1997)’s Scientific Attitude Inventory (SAI II). As a result, beside gifted girls have high scientific attitude scores, parallel to prior studies (Demirbaş, 2009; Kemaneci, 2012) students’ perceptions about scientists are stereotypical (generally with laboratory coats, with glasses, working with experiment tubes, beakers; using tools and working indoors lonely). It is different prior studies that gifted girls drew mostly smiling female gifted girls.
Sputnik'in uzaya fırlatılması ile başlayan süreçte son 50 yılda, fen eğitimi, bilime ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve tutumlar, algılar çok büyük önem kazanmış ve üzerinde çalışmalar yapılan konular haline gelmiştir. İlgi ve tutumlar küçük yaşlarda gelişmeye başladığı için özellikle ilköğretim düzeyinde etkili fen eğitimi; bilime ve bilim insanına yönelik algı ve tutumlar üzerine çalışmalar artış göstermiştir. İlköğretim düzeyinde oluşmaya başlayan ilgi ve tutumların yaşam boyunca etkili olduğu düşünüldüğünde, bilime ve bilim insanlarına yönelik ilginin ve algının öğrencinin bilimsel yöntemi benimsemesine, düşünme ve yaşam tarzına ve hatta kariyer seçimine olan etkisi yadsınamaz. Üstün zekalı öğrenciler sahip oldukları potansiyelleri, fen ve matematik alanlarına yönelik özel ilgileri de göz önüne alındığında bilimi bir yaşam tarzı haline getirecek öncelikli bireyler olarak kabul edilmektedirler. Fakat üstün kızların en az erkekler kadar fen ve matematik alanlarında başarılı olmalarına rağmen bu alanlardaki kariyer temsiliyetlerinin erkeklere göre daha düşük olduğu görülmektedir (Silverman, 1993; Summers, 2005). Bu araştırmanın amacı 7. ve 8. sınıf üstün zekalı kızların bilimsel tutumlarının ve bilim insanlarına yönelik imajlarının incelenmesidir. Nicel (betimsel) ve Nitel (Bütüncül Tek Durum Deseni) araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırmaya 11 üstün zekalı kız öğrenci katılmış ve verilerin toplanması amacıyla Chambers (1983)'ın geliştirmiş olduğu Bir Bilim İnsanı Çiz Testi (The Draw A-Scientist Test-DAST) ve Moore ve Foy'un (1997) geliştirmiş olduğu Bilimsel Tutum Ölçeği (Scientific Attitude Inventory, SAI II) kullanılmıştır. Üstün zekalı kızların sahip olduğu bilimsel tutumlarının yüksek olması ile birlikte, genel olarak daha önceki çalışmalara (Demirbaş, 2009; Kemaneci, 2012) paralel olarak standart (laboratuvar önlüklü, gözlüklü, deney tüpleri, kimyasallarla çalışan, yalnız ve iç mekanda çalışan vb.) bilim insanı imajına sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer araştırmalardan farklı olarak üstün kız öğrencilerin özellikle gülümseyen kadın bilim insanı çizdikleri ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 Issue: 1 |