Hamzah Fansuri is well known as the first Sufi poet in the Malay world and should be studied as part of both Sufism and literature because he was the first to expound the theory of wahdat al-wujūd in the Malay archipelago and express his feelings for Sufism using the rubā'ī verse form. He has been called the “Mawlānā Jalāl al-Dīn Rūmī of the Malay world” because of his pioneering combination of Sufism and literature in the region. Hamza Fansûrî reveals his understanding of the main themes of vahdet-i wujûd (unity of existence) in his poem “Ikan Tunggal.” The poems’ content and style are a restatement of the wahdat al-wujūd (in Malay) that had been previously developed and interpreted by many early significant Sufi writers such as Bāyazīd Bistāmī, Mansūr al-Hallāj, Ibn al-'Arabī, Sadr al-Dīn al-Qunawi, Farīd al-Dīn Attār, Mawlānā Jalāl al-Dīn Rūmī, Fakhr al-Dīn 'Irākī, Abdul Karim Jili, and Abd Al-Rahmān Jāmī. Hamzah Fansuri generally uses symbolic language in his Ikan Tunggal poem when expressing the “nūr Muhammadī/light of Muhammad and the “al-insān al-kāmil/perfect human-being” in the wahdat al-wujūd framework.
Hamza Fansûrî, Malay dünyasının ilk mutasavvıf şairi olarak bilinmektedir. Malay takımadalarına ilk kez vahdet-i vücûd nazariyesini taşıyan ve tasavvufî hislerini rubâî formunda nazım ile ifade eden bir şahsiyet olması açısından hem tasavvuf hem de edebiyat sahasında incelenmesi gereken önemli isimlerden biridir. Bölgede tasavvuf ve edebiyatı birleştiren öncü bir kişilik olmasından dolayı Malay dünyasının “Celâleddîn-i Rûmî”si olarak nitelendirilmiştir. Hamza Fansûrî, “İkan Tunggal” isimli şiirinde vahdet-i vücûd anlayışını ana temalarıyla ortaya koymaktadır. Şiir, muhteva ve üslup açısından incelendiğinde Bâyezîd-i Bistâmî, Hallâc-ı Mansûr, İbnü’l-Arabî başta olmak üzere Ferîdüddîn-i Attâr, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Sadreddin-i Konevî, Fahreddîn-i Irâkî, Sa’dî-i Şîrâzî, Abdülkerîm-i Cîlî, Abdurrahmân-ı Câmî gibi önemli isimlerin geliştirdiği ve yorumladığı vahdet-i vücûd düşüncesinin farklı bir dilde yeniden ifade edilişi olarak değerlendirilebilir. Hamza Fansûrî, İkan Tunggal şiirinde genellikle sembolik bir dil kullanmakta; “hakîkat-i Muhammediyye/nur-ı Muhammedî” ve bunun bir tezahürü olan “insân-ı kâmil” konusunu vahdet-i vücûd terminolojisi çerçevesinde işlemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2021 |
Submission Date | January 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 1 |