BibTex RIS Cite

SANATTA ETKİLEŞİM/INTERACTİON IN ART

Year 2016, Volume: 6 Issue: 14, 1 - 11, 27.09.2016

Abstract

Çağdaş Sanatın gelişimi, Batının yüzlerce yıllık geçmişine karşın, Ülkemizde, yaklaşık yüz-yüz elli yıllık bir sürece sahiptir. Buna rağmen, günümüzde, Türk Sanatının geldiği nokta hiç de küçümsenemeyecek bir seviyeye ulaşmıştır. Ülkemizde, uluslararası düzeyde tanınan birçok sanatçı ve düşünür yetişmiştir. Ancak, bütün bu gelişmelere rağmen, Türk Sanatı, henüz uluslararası düzeyde hak ettiği yere gelememiş; sanatçılarımız, uluslararası düzeyde bir “başyapıt” ortaya koyamamışlardır.

 

Ülkemizde, sanatsal etkinliklerin ve sanat eğitimi veren kurumların, yakın bir geçmişe kadar, Ankara, İstanbul ve İzmir gibi büyük şehirlerle sınırlı olması, sanat adamlarının ülke kültürünün taşıyıcısı olan Anadolu’ya yeterince ilgi duymamalarına, kendi köklerinden yeterince beslenememelerine, kendi kültürleriyle yeterli etkileşime girememelerine yol açmıştır. Sanat etkinliklerinin ve sanat eğitimi veren kurumların artık Anadolu’nun birçok kentine yayılıyor olmasıyla, Anadolu ile İstanbul ve Batı arasında yeni bir köprü, yeni bir etkileşim kurulacağına, bunun sonucunda da, Türk Sanatının uluslararası düzeyde gelişiminin yeni bir ivme kazanacağına inanılmaktadır. Çünkü, Batı Sanatı, tarihsel gelişim süreci boyunca başarısını, yabancı kültürlerin yanı sıra, kendi kültürü ve kendi kültürüne yakın kültürlerin etkileşimiyle gerçekleştirmiştir.

Ülkemiz coğrafyası da, dünyanın en köklü medeniyetlerine ev sahipliği yapmış, “kültür varlığı” açısından da dünyanın en zengin mirasına sahiptir. Bu miras, ülkemizdeki genç sanatçı adaylarına, çalışmalarında ışık tutacak ve onları uluslararası düzeye taşıyacak birçok özelliklere sahiptir.

The development of the modern art in our country has only a hundred or a hundred and fifty years old background when compared to the West which has the background of hundreds of years. However, so far the Turkish art has reached a level which cannot be underestimated easily. Many artists and philosophers, who are known at international area, have been grown up in our country. In spite of all these developments, the Turkish art hasn’t reached the level that it deserves and our artists haven’t produced an international “masterpiece”.

 

Artistic activities and the institutions which give art education in our country are mostly limited to the big cities such as Ankara, İstanbul and İzmir, until recently. This situation caused in artists’ not to pay enough attention towards Anatolia which can be defined as the culture transformer of the country, not to be able to be fed by their own culture and  not to get in enough interaction with their culture. It is believed that, there is going to be constituted a bridge and an interaction among Anatolia, İstanbul and the West, and this is going to be resulted in a new rise in the Turkish art by the help of the dissemination of artistic activities and the institutions which give art education to the cities in Anatolia. Because, Western Art has realised its success during its historical development, period by interacting with its own culture and the similar cultures besides the different ones.

 

Our country is constituted in an area which hosted many deep-rooted civilizations in the past and so it has the richest inheritance of “cultural assets” in the world. This inheritance would be a guide for the young artist candidates in their works and carry them to the international level.

References

  • Batur, E. 1995. Sanatdünyamız, avant-garde 1945-1995. Son Yarım Yüzyılın Sanat Akımları, Kavramları, YapıKredi Yayınları, Sayı 59 İstanbul.
  • Genç, A. 1983. Dada (Yayımlanmış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Gombrich, E.H. 1992. Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • İskender, K. 1988. Türk Resminin Dünü, Bugünü ve Geleceği. Gergedan Kültür ve Sanat Dergisi, Türk Resim Sanatı Özel Sayısı, İstanbul.
  • Kafkas, Y. E. 2008. Plastik Sanatlarda Yeni Oryantalizm. Marmara Üniversitesi G.S.E. İstanbul.
  • Kahraman, H. B. 2001. Bir Melezleşme Sorunsalı Olarak Geç Yirminci Yüzyıl Sanatı. G.Ü. Yayınları, Ankara.
  • Renda, G. 1977. Batılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatı. Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Sait, E. W. 2014. (Çeviri: Berna Ülner) Şarkiyatçılık, Batının Şark Anlayışları. Metris Yayınları, İstanbul.
  • Tansuğ, S. 1986. Çağdaş Türk Sanatı. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Tosun, N. 2014. Doğu’nun Hikaye Kuramı. Büyüyenay Yayınları, İstanbul.
  • Wölfflin, H. 1990. Sanat Tarihinin Temel Kavramları. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • http://sosyal.hurriyet.com.tr/yazar/taha-akyol_329/gelismis-ulke_40010997 (Erişim Tarihi: 07.11.2015)
  • http://sosyal.hurriyet.com.tr/yazar/taha-akyol_329/tarih-okumak_40060560 (Erişim Tarihi: 26.02. 2016)
Year 2016, Volume: 6 Issue: 14, 1 - 11, 27.09.2016

Abstract

References

  • Batur, E. 1995. Sanatdünyamız, avant-garde 1945-1995. Son Yarım Yüzyılın Sanat Akımları, Kavramları, YapıKredi Yayınları, Sayı 59 İstanbul.
  • Genç, A. 1983. Dada (Yayımlanmış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Gombrich, E.H. 1992. Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • İskender, K. 1988. Türk Resminin Dünü, Bugünü ve Geleceği. Gergedan Kültür ve Sanat Dergisi, Türk Resim Sanatı Özel Sayısı, İstanbul.
  • Kafkas, Y. E. 2008. Plastik Sanatlarda Yeni Oryantalizm. Marmara Üniversitesi G.S.E. İstanbul.
  • Kahraman, H. B. 2001. Bir Melezleşme Sorunsalı Olarak Geç Yirminci Yüzyıl Sanatı. G.Ü. Yayınları, Ankara.
  • Renda, G. 1977. Batılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatı. Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Sait, E. W. 2014. (Çeviri: Berna Ülner) Şarkiyatçılık, Batının Şark Anlayışları. Metris Yayınları, İstanbul.
  • Tansuğ, S. 1986. Çağdaş Türk Sanatı. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Tosun, N. 2014. Doğu’nun Hikaye Kuramı. Büyüyenay Yayınları, İstanbul.
  • Wölfflin, H. 1990. Sanat Tarihinin Temel Kavramları. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • http://sosyal.hurriyet.com.tr/yazar/taha-akyol_329/gelismis-ulke_40010997 (Erişim Tarihi: 07.11.2015)
  • http://sosyal.hurriyet.com.tr/yazar/taha-akyol_329/tarih-okumak_40060560 (Erişim Tarihi: 26.02. 2016)
There are 13 citations in total.

Details

Journal Section Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts
Authors

Mesut Yaşar

Publication Date September 27, 2016
Submission Date July 18, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 14

Cite

APA Yaşar, M. (2016). SANATTA ETKİLEŞİM/INTERACTİON IN ART. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(14), 1-11.