Research Article
BibTex RIS Cite

Bir Protesto Aracı Olarak Sanat, Yeni Medya Etkisi ve Banksy Örneği

Year 2017, Volume: 7 Issue: 16, 264 - 280, 18.12.2017
https://doi.org/10.16950/iujad.343113

Abstract











Uygarlık
tarihi boyunca tartışılan konulardan biri olan sanatçı, sanat eseri ve sanat
kavramı ilişkisi günümüzde, dünyanın küresel bir ağla birbirine bağlandığı
ortamda çok daha farklı bir boyuta taşınmıştır. Yeniden çoğaltıldığı çağda
aurasını ve biricikliğini kaybeden sanat eseri internetle birlikte farklı bir
aura kazanmış, farklı tartışmalar başlatmıştır. Kavramsal sanatla birlikte bir
derdi, mesajı olan sanat eserleri izleyicisi ile etkileşime girmeye
başlamıştır.Bu etkileşim izleyiciyi aynı zamanda sanat eserinin bir parçası
haline de getirmektedir. Kavramsal sanat eseri mesajı gündelik nesneleri,
ortamları kullanarak vermektedir. Grafiti gibi çoğunlukla vandalizm olarak
görülen ve yasal olmayan teknikler, toplumsal eleştiri mesajlarını çok daha
güçlü bir şekilde iletmektedirler. Güçlü mesajlar içeren tartışmalı eserler
sanat eksperleri ve kolleksiyonerler tarafından da yoğun ilgi
görmektedirler.Protest Sanat, Aktivist Sanat gibi başlıklarda incelenen bu
eserler, sanat galerilerine kabul edilen eserlerle yarışan maddi karşılıklar
bulmaktadırlar. Kitlesiyle sanat galerisinde değil sokakta buluşan bu eserler
internete yüklendikleri anda sayısız çoğalmakta, mekandan ve zamandan bağımsız
hale gelmektedirler.Uygulandıkları yerden silinip, kaldırılsalar dahi mesajlarını
tüm kullanıcılara iletmeyi sürdürürler.

References

  • Castells, Manuel (2009). Communication Power, Oxford University Press Inc. New York.
  • Cobson, Christopher (2015) Welcome to Dismaland: A First Look at Banksy’s New Art Exhibition Housed Inside a Dystopian Theme Park, Haziran 18, 2016 tarihinde http://www.thisiscolossal.com/2015/08/dismaland/ adresinden alındı.
  • Daniels, Dieter (2004). “Media—Art / Art—Media: Forerunners of Media Art in the First Half of the Twentieth Century. ... Net 1: Survey of Media Art—Medien Kunst Netz, vol. 1, Medienkunst im Überblick, 26–33. Vienna: Springer. 
  • Ellsworth-Jones, Will (2005) Banksy: The Man Behind the Wall, St-Martins Press, New York
  • Francis, Nick (2010). Exclusive: Banksy in his own words. 4 Eylül, The Sun.
  • Graham- Harrison, Emma (2017).'Worst view in the world': Banksy opens hotel overlooking Bethlehem wall. Ağustos 18, 2017 tarihinde https://www.theguardian.com/world/2017/mar/03/banksy-opens-bethlehem-barrier-wall-hotel adresinden alındı.
  • Marx-Engels (1973). Karl Marx on Society and Social Change: With Selections by Friedrich Engels, University of Chicago Press.
  • Martin Lister, et al., (2003) NewMedia: A Critical Introduction. Londonand New York: Routledge.
  • Ng, David (2013) Banksy watch: Street artist bids farewell to New York, Eylül 20, 2016 tarihinde http://articles.latimes.com/2013/oct/31/entertainment/la-et-cm-banksy-nazi-20131031 adresinden alındı.
  • Uçkan, Ö. (2010, Mayıs).Dijital Aktivizm Ne Kadar Etkili?Mart 15, 2013 tarihinde gennaration.com.tr: http://www.gennaration.com.tr/yazarlar/dijital-aktivizm-ne-kadar-etkili/ adresinden alındı
  • Williamson, S. (1989), Resistance Art in South Africa, David Philip Publishers, Cape Town.
  • Wolper, A. (1995), Making Art Reclaiming Lives: The artist and homeless collaborative. In N. Felsin (Ed), But is it art? Seattle, WA: Bay Press
  • Wright, Steve. Banksy’s Bristol: Home Sweet Home. 2nd ed. Tangent Books: Bristol, 2009.
Year 2017, Volume: 7 Issue: 16, 264 - 280, 18.12.2017
https://doi.org/10.16950/iujad.343113

Abstract

References

  • Castells, Manuel (2009). Communication Power, Oxford University Press Inc. New York.
  • Cobson, Christopher (2015) Welcome to Dismaland: A First Look at Banksy’s New Art Exhibition Housed Inside a Dystopian Theme Park, Haziran 18, 2016 tarihinde http://www.thisiscolossal.com/2015/08/dismaland/ adresinden alındı.
  • Daniels, Dieter (2004). “Media—Art / Art—Media: Forerunners of Media Art in the First Half of the Twentieth Century. ... Net 1: Survey of Media Art—Medien Kunst Netz, vol. 1, Medienkunst im Überblick, 26–33. Vienna: Springer. 
  • Ellsworth-Jones, Will (2005) Banksy: The Man Behind the Wall, St-Martins Press, New York
  • Francis, Nick (2010). Exclusive: Banksy in his own words. 4 Eylül, The Sun.
  • Graham- Harrison, Emma (2017).'Worst view in the world': Banksy opens hotel overlooking Bethlehem wall. Ağustos 18, 2017 tarihinde https://www.theguardian.com/world/2017/mar/03/banksy-opens-bethlehem-barrier-wall-hotel adresinden alındı.
  • Marx-Engels (1973). Karl Marx on Society and Social Change: With Selections by Friedrich Engels, University of Chicago Press.
  • Martin Lister, et al., (2003) NewMedia: A Critical Introduction. Londonand New York: Routledge.
  • Ng, David (2013) Banksy watch: Street artist bids farewell to New York, Eylül 20, 2016 tarihinde http://articles.latimes.com/2013/oct/31/entertainment/la-et-cm-banksy-nazi-20131031 adresinden alındı.
  • Uçkan, Ö. (2010, Mayıs).Dijital Aktivizm Ne Kadar Etkili?Mart 15, 2013 tarihinde gennaration.com.tr: http://www.gennaration.com.tr/yazarlar/dijital-aktivizm-ne-kadar-etkili/ adresinden alındı
  • Williamson, S. (1989), Resistance Art in South Africa, David Philip Publishers, Cape Town.
  • Wolper, A. (1995), Making Art Reclaiming Lives: The artist and homeless collaborative. In N. Felsin (Ed), But is it art? Seattle, WA: Bay Press
  • Wright, Steve. Banksy’s Bristol: Home Sweet Home. 2nd ed. Tangent Books: Bristol, 2009.
There are 13 citations in total.

Details

Journal Section Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts
Authors

Ebru Selcan Baranseli

Publication Date December 18, 2017
Submission Date October 12, 2017
Acceptance Date December 18, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 16

Cite

APA Baranseli, E. S. (2017). Bir Protesto Aracı Olarak Sanat, Yeni Medya Etkisi ve Banksy Örneği. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(16), 264-280. https://doi.org/10.16950/iujad.343113