ÖZET
1940'lardan itibaren resim sanatına yardımcı bir unsur olarak dahil olan kolaj, modern sanat akımlarının gelişime katkı sağlayan pek çok sanatçının üretiminde yer almıştır. Sanatsal üretimin çeşitlendiği ve keskin sınırların ortadan kalktığı zamanlarda ortaya çıkan bu teknik, kısa sürede kendine özgü bir dil yaratmayı başarmıştır. Fovizm akımının kurucularından olan Matisse’in de 1941 yılından itibaren eserlerinde kullanmaya başladığı kolaj tekniği, Matisse'in sanatçı kimliğine ve Fovizm akımından beri gelişmekte olan üslubuna yeni olanaklar kazandırmıştır. Kolaj tekniğiyle çalışırken kendini daha özgür hissetmesi, sadece iki boyutla sınırlı kalmayıp mekânın tamamını eserlerine dahil etmesi, yaşlılıkta yakalandığı kanser hastalığını yenmesi adına olumlu bir gelişme olmuştur. Yağlı boya, litografi ve heykel gibi ustalaştığı tekniklerinin arasına kolajı da ekleyerek sanat hayatına yeni bir dinamik kazandırmış, eserlerine zenginlik katmıştır. Hayatına ve içinde yaşadığı mekânlara yansıyan kolaj tekniği, Matisse’in görme biçimini desteklemiş ve renk algısına yeni bir yaklaşım getirmiştir. Sanat hayatındaki en bilinen eserlerini kolaj tekniği ile yeniden üreten ve bu eserleri mekânsal yerleştirmeler halinde yorumlayan Matisse, uzun soluklu sanat kariyerine kolaj sayesinde güncel bir yaklaşım kazandırmıştır.
“Henri Matisse’in Sanatında Kolaj Tekniğinin Yeri ve Önemi” isimli bu çalışma, Henri Matisse’in sanat hayatının sonlarına doğru yolunun kesiştiği kolaj tekniğini ve bu bağlamda ürettiği son dönem eserlerini incelemeyi hedeflemektedir. Henri Matisse’in vefatından sonra sanat dünyasında büyük bir görünürlük elde eden ve klasikleşen “Yüzme Havuzu”, “Jazz Serisi” ve “Kilise Vitrayları” gibi eserlerini resim ve kolaj arasındaki ilişki üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Kompozisyon yöntemi, literatür taraması, arşiv ve internet ortamında doküman analizi gibi yöntemlerden yararlanan bu çalışma, Matisse’in kolaj tekniğini araştıran ve bu bağlamda ürettiği eserleri biyografik öğelerle bir araya getiren kaynaklardan biri olma özelliği taşımaktadır. Yine resim sanatına kolaj tekniği üzerinden farklı bakış açıları edinmemizi sağlayan Henri Matisse gibi öncü sanatçıların eserlerinin biyografilerinden bağımsız düşünülemeyeceğini vurgulamaktadır.
Trakya Üniversitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Ocak 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 26 |